ЕК пак ни насоли за липсата на присъди за корупция на високо ниво
Да ке извършат законодателни поправки, насочени към подобреното функциониране на Инспектората към ВСС, съветват от Комисията

Растат опасенията, свързани с функционирането на Висшия съдебен съвет и необходимостта от решаване на проблема с неговия състав. Остават и опасенията, свързани с Инспектората към Висшия съдебен съвет. Това се казва в тазгодишния доклад на Европейската комисия за състоянието на върховенството на закона в ЕС. Тази година изпълнителната власт на ЕС включи и специфични препоръки към държавите членки.
Реформите в България в областта на правосъдието и антикорупцията бяха проследени за първи път от ЕК по Механизма за сътрудничество и проверка (МСП) и в момента се наблюдават по Механизма за върховенство на закона.
Правителството се е ангажирало, в контекста на Плана за възстановяване и устойчивост на България, да създаде ефективен механизъм за отчетност и наказателна отговорност на главния прокурор и неговите/нейните заместници, както и съдебен контрол на решенията на прокуратурата да не образува дело, се казва в началото на частта за България. Това би отговорило на дългогодишни опасения, посочени в предишните издания на Доклада за върховенството на закона и в МСП.
Липсата на редовни конкурси при издигането на магистратите, съчетано с прекомерното прилагане на временни премествания, рискува да даде отражение върху тяхната независимост. Отчита се, че законодателна реформа е премахнала специализираните съдебни органи, като същевременно тя предвижда преназначаване на съответните магистрати в обикновените съдилища и прокуратури, с гаранции за защита на съдебната независимост и процесуалните права.
Остават обаче предизвикателствата в областта на цифровизацията на правосъдието.
Административното правосъдие продължава да се представя добре по отношение на своята ефективност.
Антикорупционната комисия пък продължава да изпълнява дейността си, като се предвиждат реформи, насочени към нейното преструктуриране с цел подобряване на капацитета й за разследване на случаи на корупция.
Все още липсват солидни резултати от окончателни присъди по дела за корупция на високо ниво.
Лобирането и защитата на лицата, подаващи сигнали за нередности, все още не са правилно регулирани, въпреки че има планове за справяне с това, подчертават от ЕК. По време на пандемията от COVID-19 бяха идентифицирани специфични за сектора корупционни рискове като управление на бюджетни средства и контролни дейности, включително обществени поръчки.
Що се отнася до свободата и плурализма на медиите, правната рамка, основана на набор от конституционни гаранции и законодателни мерки, гарантира свободата на изразяване и редакционната независимост. Липсата на ясна регулаторна рамка, която да гарантира прозрачност при разпределянето на държавна реклама, остава повод за безпокойство, въпреки някои мерки са предприети за подобряване на прозрачността. Що се отнася до прозрачността на медийната собственост, продължават размислите за по-ефективно прилагане на задълженията. Съществуват правни гаранции по отношение на независимостта на обществените медии, но изглеждат недостатъчни.
Докладът отчита, че професионалната среда на журналистите леко се е подобрила от миналата година, но проблеми като достъпа до обществена информация, условията на труд и стратегическите съдебни дела остават.
Комисията препоръчва България да извърши следното:
• Да гарантира навременни нормални съревнования за издигането на съдии, за да бъде избегнато дългосрочното им преместване за заемане на вакантни постове. Трябва да бъдат взети предвид европейските стандарти за командироването на съдии;
• Да извърши законодателни поправки, насочени към подобреното функциониране на Инспектората към ВСС и избягване на риска от политическо влияние, най-вече чрез замесването на съдебни органи в избирането на членовете му;
• Да предприеме стъпки за адаптиране на съставянето на ВСС, като вземе предвид европейските стандарти за съдебните съвети;
• Да продължи с прилагането на мерки за подобряването на интегритета на специфични сектори от държавната администрация, включително по отношение на полицията и съдебната система;
• Да гарантира, че институционалните реформи в антикорупционната комисия и специализираните съдебни власти ще доведат до подобрена ефективност на разследванията и достатъчно преследвания и окончателни присъди за корупция по високите етажи;
• Да подобри прозрачността при разпределянето на държавните реклами, най-вече при тези, договорени чрез посредници като медийните агенции.
ЕК подчертава, че тези препоръки са в допълнение към припомнянето на ангажиментите, поети съгласно Националния план за възстановяване и устойчивост, свързани с определени аспекти на съдебната система и рамката за борба с корупцията, и оставащите ангажименти по Механизма за сътрудничество и проверка.