Експерт: Регулирането на надценките ще вдигне цените

Законопроектът за агрохранителната верига предвижда Министерският съвет да изготви списък на храните, за които ще има таван на търговските надценки

Общество
12:40 - 14 Юли 2025
626
Експерт: Регулирането на надценките ще вдигне цените

"Ако приемат законопроекта за таван на надценките, потребителите ще го усетят по джоба си. Има много голям риск цените в магазинната мрежа да се увеличат".

Това заяви Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия.

Законопроектът за агрохранителната верига предвижда Министерският съвет да изготви списък на храните, за които ще има таван на търговските надценки. В него се залага производствена надценка до 20% за преработвателите, надценка до 10% от покупната цена за търговците на едро и до 20% за търговците на дребно с оборот над 20 млн. лева. Предложения по текстовете могат да се правят до 14 юли.

14 браншови организации вече са изразили своите възражения. 

"Не само търговците са против законопроекта. За първи път по подобна тема има едно много ясно разбиране от страна на бизнеса по цялата верига на доставките – и земеделски производители, и преработватели, и търговци. Българската стопанска камара също изрази крайно негативно становище.

Този законопроект цели да размести пазарните играчи в бизнеса – както при доставчиците, така и при самите търговци. Много лесно това може да се превърне в административен произвол.

Всички държави, които са се опитвали по подобен начин да въведат регулация – Румъния, Унгария, Хърватия, регистирират по-висока инфлация,

отколкото България, в която няма въведени такъв тип мерки", отбеляза Вълканов в предаването "Преди всички" по БНР.

С новия законопроект се създават стимули за изкуствено покачване на цените още на ниво земеделски производител, обясни той. 

Винаги ще има търговци на пазара на дребно, които ще се опитват да се възползват от дадени обстоятелства, но аз не смятам, че това е обща практика, добави изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия.

Потребителите имат силата да влияят на тези процеси чрез поведението си,

отбеляза той. А търговецът има интерес цените да бъдат ниски, защото клиентите му ще са доволни и ще купуват повече, разясни Вълканов.

В етикетирането  единственото, което се е променило, е, че цените вече се изписват и в евро, каза изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия.

"Но не може да се заплаща в евро до първи януари".