Електрическите коли: "свине на токчета" или една историческа грешка?

Ян Флайшхауер, един от най-известните немски автомобилни експерти, изразява рязката си критика към електрическата мобилност в една статия, публикувана в германското издание "Фокус", наричайки електрификацията "голям погрешен път". Според него, когато хора, които смятат "Фолксваген Тайго" или "Шкода Фабия" за връх в автомобилната техника, започнат да определят посоката, резултатите са катастрофални.
Той илюстрира страстта си към автомобилите, като описва опита си с "Мазерати ГранТуризмо Трофео" – спортен автомобил, ускоряващ от 0 до 100 км/ч за 3.5 секунди, възхвалявайки мощността на двигателя и стабилността на пътя. За Флайшхауер, автомобилът е не просто средство за придвижване, а културно наследство и съществен стълб на просперитета.
Флайшхауер признава слабостта си към красивите коли, като дори си е купил употребяван английски спортен автомобил на цената на "Голф". Той споделя опита на своя приятел Улф Пошард, който притежава старо "Ферари" – кола, която прекарва по-голямата част от времето си в гаража и чието стартиране е "игра на късмет", но за него притежава несравнимо очарование и "безупречен екологичен отпечатък" поради рядката си употреба. Този контраст подчертава гледната точка на автора, че стойността на един автомобил не се измерва само с неговата ефективност или екологичност, а с преживяването и емоцията, които предлага.
Авторът никога не е разбирал ентусиазма към електрическите автомобили, определяйки Tesla като "доста пластмасови кутии". Според него, собствениците на "Тесла" не са автомобилни фенове, а по-скоро "компютърни маниаци". Те се възхищават на софтуерното изживяване, автоматичното разпознаване на водача и функции като автоматичното отваряне на вратите, докато за Флайшхауер липсват основните елементи на автомобилното изживяване – звукът на двигателя, поведението в завой и качеството на интериорната кожа. Той цитира и културния критик Никлас Маак, който описва съвременните дизайни на автомобили като "Голф" и БМВ XM с доста саркастични сравнения, подчертавайки загубата на естетика и пропорции.
Флайшхауер, цитирайки Маак, твърди, че повечето електрически автомобили изглеждат като "свине на токчета". Причината е, че големите батерии не могат да се поберат в багажника и се поставят под седалките, което повдига целия автомобил. За да се компенсират тези промени в пропорциите, колите стават по-широки и с по-големи гуми, което води до по-малко вътрешно пространство. Резултатът, според Флайшхауер, са "тежки, тесни, скъпи, преоразмерени гигантски коли". Той изразява съмнение, че някой би платил 200 000 евро за автомобил, чийто двигател звучи като шевна машина, тъй като при липсата на отличителен звук на двигателя, остават само качеството на изработка и марката.
Германската автомобилна индустрия има късмет, че хората "пипат електрическите автомобили с върха на пръстите си", тъй като, ако имаше само електромобили, индустрията би била застрашена. В бюджетния сегмент китайците са без конкуренция, а в луксозния сегмент липсва стимул да се плаща висока цена за кола, лишена от традиционното "сърце" – двигателя. Флайшхауер критикува и държавните субсидии за електрически автомобили, които според него са довели до натрупване на непродадени електромобили, след като субсидиите са премахнати. Той дава пример с дилър на автомобили, който отказва да приеме "Тесла" за втора употреба поради липса на пазар и "Ферари" дилър, който не може да продаде хибриди, дори с 200 000 евро отстъпка.
В заключение, Флайшхауер изразява опасения, че преминаването към електрическа мобилност е "голям погрешен път", воден от политици без разбиране за същността на автомобилната индустрия. Той подчертава, че автомобилите, авточастите и машините съставляват една трета от износа на Германия (1562 милиарда евро през 2023 г.). Според него, ако хората вече не желаят истински "Порше"-та, скъп "Мерцедес" или "Ауди", това означава, че Германия като експортна нация също е "отживелица".