ЕП: На всеки 60 км трябва да има зарядни станции за електромобили
Новите правила са част от плана на ЕС за намаляване на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г.
Европейският парламент одобри нови правила за повече станции за алтернативни горива за автомобили и камиони, просто и лесно зареждане и по-чисти морски горива.
Новите правила са част от пакета „Подготвени за цел 55 през 2030 г.“– планът на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с равнищата от 1990 г. Те целят декарбонизация на транспорта.
Евродепутатите успяха да договорят разпоредби, съгласно които до 2026 г. електрически зарядни станции за автомобили с мощност от най-малко 400 kW ще трябва да бъдат разположени поне на всеки 60 км по маршрутите на основната мрежа TEN-T, като мощността на мрежата ще се увеличи до 600 kW до 2028 г. За камиони и автобуси такива зарядни станции трябва да се подсигурят на всеки 120 км.
Те следва да бъдат инсталирани на половината от главните пътища на ЕС до 2028 г., с мощност от 1400 kW до 2800 kW в зависимост от пътя.
Държавите от ЕС трябва да гарантират разполагането на станции за зареждане с водород на най-малко 200 км по основната TEN-T мрежа до 2031 г. За потребителите на превозни средства, работещи с алтернативно гориво, трябва да се осигури възможност да плащат лесно на зарядните пунктове (с платежни карти или безконтактни устройства и без да е необходимо да имат абонамент), а цената на тези горива ще трябва да се показва за kWh, kg или за минута/сесия.
Членовете на ЕП гарантираха, че Комисията ще създаде „база данни“ на ЕС относно данните за алтернативните горива до 2027 г., за да се предостави на потребителите информация за наличността, времето за изчакване или цената на различните станции.
Евродепутатите приеха и нови правила за по-чисти морски горива. По време на преговорите със Съвета те гарантираха, че
корабите ще трябва постепенно да намалят емисиите на парникови газове,
като ограничат количеството парникови газове в използваната от тях енергия (под равнището от 2020 г.) с 2% от 2025 г. нататък до 80% от 2050 г. нататък. Това ще се прилага за кораби с брутен тонаж от 5000 тона, на които по принцип се дължат 90% от емисиите на CO2, и за цялата енергия, използвана на борда на пристанищата на ЕС или между тях, както и за 50% от енергията, използвана при плавания, когато пристанището на заминаване или пристигане е извън ЕС или в най-отдалечените региони на ЕС.
За да се намали значително замърсяването на въздуха в пристанищата,
от 2030 г. нататък контейнеровозите и пътническите кораби ще бъдат задължени да използват електрозахранване на брега за всички нужди от електроенергия, докато са закотвени на кея
в големите пристанища на ЕС. Благодарение на членовете на ЕП новите правила определят цел за 2% използване на възобновяеми горива от 2034 г., ако Комисията докладва, че през 2031 г. възобновяемите горива от небиологичен произход представляват по-малко от 1% от горивния микс.