ЕП прокара  новите правила за авторското право в интернет

Интернет платформите пряко отговорни за качването на съдържание на техните страници

Новини
15:35 - 26 Март 2019
969
ЕП прокара новите правила за авторското право в интернет

Творците и издателите на новини ще имат правомощието да се договарят с интернет гигантите, благодарение на постигнатото споразумение, относно правилата за авторското право, които съдържат също така гаранции за свободата на изразяване, пише в съобщение на Европарламента до медиите.

Евродепутатите гласуваха директивата в пленарна зала с 348 гласа „за“, срещу 274 гласа „против“ и 36 гласа „въздържал се“. Това отбелязва края на законодателния процес за Европейския парламент, който започна през 2016 г. Сега ще бъде ред на държавите членки да одобрят решението на Парламента в идните седмици.

Директивата има за цел да гарантира, че дългогодишните права и задължения в закона за авторското право се отнасят също и за интернет. Ютюб, Фейсбук и Гугъл нюз са сред широкоизвестните интернет имена, които ще бъдат най-пряко засегнати от законодателството.

Директивата има за цел да гарантира,, че интернет ще остане пространство за свободно изразяване.

Тех гигантите ще споделят възнагражденията с артисти и журналисти

Директивата цели да засили способността носителите на права -  музиканти, изпълнители и автори на текстове (творци), както и издателите на новини, да договарят по-добри сделки за възнаграждение за използването на техния труд в интернет платформите. Тя постига това, като прави интернет платформите пряко отговорни за качването на съдържание на техните страници и дава автоматично правото на издателите на новини да сключват споразумения от името на журналисти за използването на новини от новинарски агрегатори.

Запазване на свободата на изразяване

Редица разпоредби са специално разработени, за да гарантират, че интернет остава пространство, в което важи свободата на изразяване.

Тъй като споделянето на откъси от новини е изрично изключено от обхвата на директивата, то може да продължи както е било досега. Директивата, обаче, включва разпоредби, с цел избягване на злоупотребата от страна на новинарски агрегатори. „Откъсите“ ще могат да продължат да се появяват в емисиите на Гугъл нюз, например, а статия може да бъде споделяна във Фейсбук, при условие, че е „много кратка“.

Качването на защитена творба с цел цитиране, критика, рецензия, карикатура, пародия или пастиш е по-добре защитено отвсякога, което гарантира, че „memes“ и „GIFs“ ще продължат да бъдат достъпни и споделяни в онлайн платформите.

Текстът уточнява, че качването на творби в онлайн енциклопедии по некомерсиален начин, като например в Wikipedia, или платформи със софтуер с отворен код като GitHub, ще бъде автоматично изключено от обхвата на директивата. Стартъп платформите ще се възползват от по-леки задължения отколкото по-утвърдените.

Авторите и изпълнителите ще могат да изискват допълнително възнаграждение от дистрибутора, който използва правата им, когато първоначално договореното възнаграждение е непропорционално ниско в сравнение с ползите, получени от дистрибутора.

Директивата има за цел да направи по-лесно използването на авторски материали чрез извличане на информация от текст и данни, като по този начин премахва сегашното неравностойно конкурентно положение, в което се намират европейските научни изследователи. То предвижда, че ограниченията за авторско право няма да се прилагат за преподаване или за илюстрация.

И накрая, директивата също позволява авторският материал да бъде използван безплатно за защита на културното наследство. Произведенията извън търговско обращение могат да бъдат използвани, когато не съществува организация за колективно управление, която може да издаде лиценз.

Как тази директива променя статуквото

Понастоящем интернет компаниите имат слаб стимул да сключват справедливи лицензионни споразумения с притежателите на права, тъй като те не се считат за отговорни за съдържанието, което техните потребители качват. Те са задължени да премахват само съдържанието, което нарушава правата, когато притежателят на права ги помоли да го направят. Това обаче е тромаво за притежателите на права и не им гарантира справедливи приходи. Отговорността на интернет компаниите ще повиши шансовете на притежателите на права (особено музиканти, изпълнители и сценаристи, както и издатели на новини и журналисти) да осигурят справедливи лицензионни споразумения, като по този начин ще получат по-справедливо възнаграждение за използването на техните произведения, експлоатирани дигитално.

Приемането на директивата предизвика множество и разнопосочни реакции.

Според докладчика Аксел Фос (ЕНП, Германия)

„Директивата е важна стъпка към коригиране на ситуация, която позволи на няколко компании да печелят огромни суми пари, без да заплащат на хилядите творци и журналисти, от чиито труд зависят. Това е директива, която защитава живота на хората, защитава демокрацията чрез защита на разнообразния медиен пейзаж, утвърждава свободата на изразяване и насърчава стартиращите предприятия и технологичното развитие. Тя подготвя интернет за бъдещето и го превръща в пространство, което е от полза за всички, а не само за най-силните".

Момчил Неков (С&Д, България) коментира: „Никой не отрича необходимостта от реформа в сферата на авторските права в дигиталната ера, но смятам, че това не бива и не трябва да се случва на всяка цена. Не можем да си позволим „между другото“ да подкрепяме текстове, които фактически създават предпоставки за правна несигурност и застрашават свободата на изразяване на обикновения потребител в интернет пространството.“

Юристи споделят мнението, че директивата не провежда истинска реформа, нито решава проблемите на цифровия единен пазар, а се опитва да оправя определени проблеми на определени индустрии "на парче".

Нейният чл. 11 задължава сайтовете да плащат на медиите, за да цитират каквото и да е, освен "отделни думи или много кратки откъси" от техни публикации.

В Германия издателите не спечелиха нищо от това предложение, защото Гугъл просто промени показването на новините в Google News и спря да показва дългите откъси, за което би се изисквал лиценз. В резултат по-малко хора отиваха в новинарските уебсайтове, защото са по-склонни да кликнат на линк, ако има откъс. Издателите дадоха на Гугъл безплатен лиценз да използва откъси, но не направиха това за по-малките търсачки от Европа. В крайна сметка те дадоха на Гугъл предимство в конкуренцията.