Епископ Тихон : Въздържание е и да не изречем за някой, че е простак или идиот

Тивериополският духовник каза, че всички сме еднакво ценни в очите на Господ

Новини
10:30 - 05 Май 2024
3711
Епископ Тихон: Въздържание е и да не изречем за някой, че е простак или идиот

„Всички сме еднакво ценни в очите на Господ. Най-голямата заплаха за личността, духа, вярата на един човек, е опасността да стане циник, спасявайки се от гнева, че е вършил нещо абсолютно безполезно”. Това заяви Тивериополският епископ Тихон по НОВА.

Роден като Христо Иванов в Щутгарт в края на Втората световна война от баща оперен певец и майка германка, завършил Духовната семинария в Черепиш, а по-късно и Богословската академия, той попада под погледа на Шесто управление на Държавна сигурност. След като майка му отива в Германия, той не я вижда в продължение на 23 години. Заминава за Германия, когато е над 30-годишен. Там учи училище за фелдшери, работи в болница. 

За епископ Тихон най-важното нещо в демокрацията е осъзнаването и ревнивото пазене на личното достойнство на всеки човек. „Ако оставяш да газят твоето лично достойнство, рано или късно, отново ще бъдеш роб. Всеки иска пари и никакво достойнство. Достойнството е нещо, което трябва да браниш, а другото – взимаш и бягаш”, каза митрополитът.

По думите му ораторът носи отговорност не само за това, което е казал, но и за това, което неговите слушатели може погрешно да разберат. „Да се въздържам да кажа, че еди кой си е простак, идиот и …, е въздържание. В този случай истината, ако не носи нищо, тя руши междучовешки отношения, руши една личност. Автоцензура е, когато ме е страх да кажа нещо, за което може да ме бият”, обясни разликата духовникът.  

Като немски възпитаник той изтъкна силата на реда. „Без дисциплина и без ред сме осъдени на това да харчим много енергия – телесна, интелектуална, и да няма резултати”, заяви епископ Тихон.  

За предстоящите избори – политически, духовни, той направи паралел между обществения и духовния живот. „Както в политиката, така и в религиозния живот, така и в семейството – не това, което идва да ти се предложи само̀ е най-ценното, а това, което ти търсиш и кандардисваш някой да направи. Мома, която "цъфва" сама на вратата и казва: „Добър ден, търсите снаха” – тя не става. Става тази, която отиваш, търсиш я, кандардисваш я, тя не ще, в крайна сметка я крадеш. Така е с всичко в този живот”, обясни епископ Тихон.

За предстоящия избор на духовен водач на България той обясни, че ни трябва патриарх, който да не е овладян от мисълта да блесне и обясни, че има някого предвид, визирайки пловдивския митрополит Николай. „Този, който е толкова овикан и уж си подаде оставката, за много от нещата беше кадърен. Все има насищане на колите и на часовниците. Той има и качества, които можеха да бъдат полезни, но не знам до колко други неща нямаше да замъглят цялата тази способност”, обясни митрополитът.

Той се съгласи с мнението, че църквата е пълна с ченгета. „Всеки митрополит трябва да е институция в своята епархия”, каза отец Тихон.

За войната в Украйна и позицията на руския клир Тивериополският епископ обясни, че е имало възможност конфликтът да бъде прекратен. „Единственият човек, който можеше да спре войната и сега може да я спре, е руският патриарх (Кирил), но няма да го направи”, каза Тихон.

Относно абортите, хомосексуалността, втория и третия брак епископ Тихон каза: „много неща могат да станат, ама не бива… Много обичам израза сексуална ориентация – по какво се ориентират тези хора? Има сексуална определеност. Не искам да ми трият на носа, че трябва да ги обичам с най-голямата си обич и да ме критикуват. Принудата, наречена „политическа коректност” е дивотия. Борбата трябва да е срещу омразата, не срещу езика на омразата”, смята духовникът. 

За него „най-важното е хората как се отнасят един към друг”. „Ние искаме непрекъснато закони и нещо да се промени, но не променяме себе си, заяви епископът в отговор на коментара дали свещениците не трябва да променят отношението си към хората с различен сексуален избор. „За да запазиш сърцевината, трябва да разделиш важното от маловажното. По-скоро маловажното може да подлежи на компромис, отколкото важното. Доброто трябва да се изстрада ”, каза епископ Тихон и цитира: „По това ще познаете, че сте Христови, че любов имате помежду си”.