ЕС ограничава информационните балони от социланите мрежи
Все още обаче не е гарантирано напълно изчистването от фалшиви новини в социалните медии, тъй като от юридическа гледна точка не всяка фалшива новина е текст, който нарушава законодателството
Нови, по-тежки правила трябва да спазват 19 от големите социални мрежи и интернет търсачки в Европа, според влезлия вчера в сила Закон за цифровите услуги в Европейския съюз.
Новото законодателство има за цел да защити по-добре потребителите от цифрови злоупотреби като дезинформация и алгоритми на социалните медии, съобщи БТА. Друга цел е да бъдат предпазени малолетните потребители от порнография и педофили в интернет.
Както е известно, в социални мрежи като "Фейсбук", "Снапчат", "Инстаграм", "ТикТок" и др. съдържанието се показва въз основа на потребителски профил, създаден от алгоритми или изкуствен интелект - с помощта на данни, търсения или интереси на потребителя. Сега всеки може да си изключи този алгоритъм и така може да се предпази от попадането в информационен балон, където личните убеждения и интереси просто се предават обратно.
Персонализираната реклама, насочена към възрастни, също ще бъде ограничена. На компаниите вече няма да бъде позволено да използват данни като религия, политическа принадлежност или сексуална ориентация, за да предлагат реклами. Най-вече непълнолетните няма да виждат персонализирани реклами на базата на на данни, които интернет компаниите са събрали за тях. Платформите вече са длъжни да ни гарантират, ако искаме да се откажем от реклами.
След изключване на алгоритъма времевата линия ще представлява просто хронологичен преглед на потребителите или страниците, които някой следва. Потребителите на "Фейсбук" и "Инстаграм" ще виждат резултати от търсенето само въз основа на думите, които са въвели, а не на историята на търсенето си. В "ТикТок" на потребителите ще се показва селекция от популярни видеоклипове въз основа на тяхното местоположение, а не на навиците им за гледане.
Новите правила предвиждат улесняването на докладването на съобщения, изображения или коментари, които нарушават правилата. Под рестрикциите попадат реч на омразата или тормоз, както и публикации, подтикващи към самоубийство или самонараняване, дезинформация или измама. Ако дадена публикация бъде премахната, компанията трябва да каже на потребителя защо точно е била премахната.
Все още обаче не е гарантирано напълно изчистването от фалшиви новини в социалните медии, тъй като от юридическа гледна точка не всяка фалшива новина е текст, който нарушава законодателството.
Законът за цифровите услуги засяга и интернет магазини като "Заландо", "Амазон" и "Алибаба". Те ще трябва да наблюдават по-добре сайтовете си, за да гарантират, че в платформите им не се продават незаконни фалшиви продукти, и да улеснят докладването на тези продукти.