Ето защо автомобил може да струва 10 млрд. долара

В индустрията се носят легендарни истории за цветове боя – от екипа на McLaren, изпратен в швейцарска хижа, за да улови точния нюанс на изгрева върху снега, до инженера, който се връща във фабриката на Bentley в Крю с влака с лакирани нокти в желания от клиента нюанс на розово

Новини
22:00 - 13 Април 2024
5332
Ето защо автомобил може да струва 10 млрд. долара

Главният изпълнителен директор на Ferrari Бенедето Виня казва, че се надява един ден да продаде автомобил за 10 млрд. долара. Той се шегува, но идеята се базира на истински феномен в индустрията: супербогатите клиенти са готови да плащат изключително високи цени, за да създадат собствена уникална суперкола, разказва Инвестрор, цитирайки публикация на Financial Times.

„Това е мечта... но би била екстремен лукс“, казва Виня за изданието.

Доскоро възможностите за персонализиране на автомобили като нов Rolls-Royce, Bentley или Aston Martin бяха ограничени до избор като цвят на боята или вид на джантите и гумите.

През последните пет години нещата се променят: богатите купувачи са готови да харчат дори по-големи суми, за да правят новите си коли изключително персонализирани, понякога дори избирайки сами да препроектират изцяло дизайна.

„Ако погледнете Bentley преди 20 години, можете да изберете своя цвят, кожа и гуми и всички са щастливи“, казва Ейдриън Холмарк, бивш главен изпълнителен директор на Bentley, който стана шеф на Aston Martin тази година. „Сега не може да се разминеш само с това“.

„Търсенето [на персонализиране] е огромно и може би причината е, че хората могат да изразят собствената си естетика и предпочитания“.

Този бум на хиперперсонализиране е основен фактор за нарастващата рентабилност на онези брандове, например Ferrari и Bentley на VW, които могат да се погрижат за търсенето от богаташите.

Миналата година Ferrari бе толкова печеливша, че увеличи прогнозите си за всяко тримесечие и отбеляза рекордна нетна печалба от 1,26 млрд. долара за годината, от които 460 млн. евро са дошли от по-високи цени заради персонализиране.

В същото време Bentley отчете почти десетократен ръст на печалбата от 2019 г. до миналата година от 589 млн. евро в резултат на това, което компанията нарича „смайващи“ нива на разходи за персонализиране.

В Rolls-Royce – луксозния бранд на BMW, е създадено отделно подразделение, за да се справи с исканията за персонализиране. Те обикновено вдигат разходите за автомобила, чийто стартови ценови обикновено варират между 270 хил. до над 500 хил. паунда, над 1 млн. паунда.

Една от най-популярните характеристики на Rolls-Royce е нощно небе с малки, регулируеми светлинки с оптични влакна, инсталирани на тавана колата. Някои клиенти обаче искат дори това да е по-персонализирано.

Един клиент е поискал бродерия, изобразяваща покритата с кратери повърхност на Луната. Според Rolls-Royce това включва поне 250 хил. отделни бода, заобиколени от 1183 фиброоптични „звезди“. Друга двойка от Шанхай е поискала съзвездие, посветено на дъщеря им, и е предоставила снимка на отпечатъците от стъпалата, за да се инкрустират върху бялото табло на колата.

Комисионите по поръчка са достигнали „рекордни нива... както по обем, така и по стойност“, казва шефът на Rolls-Royce Крис Бравунридж. Персонализирането често изисква усилена работа, но все пак носи на производителите на автомобили значително по-високи маржове.

Някои клиенти имат специални искания за външността на колата, за да пасва на персонализирания интериор.

В индустрията се носят легендарни истории за цветове боя – от екипа на McLaren, изпратен в швейцарска хижа, за да улови точния нюанс на изгрева върху снега, до инженера, който се връща във фабриката на Bentley в Крю с влака с лакирани нокти в желания от клиента нюанс на розово.

Една от най-новите тенденции са панелите и аксесоарите от въглеродни влакна. Като материал той е здрав, лек и много скъп. Използван небоядисан, повърхността улавя светлината под различни ъгли, за да създаде блестящ ефект.

„Нашите клиенти се интересуват, защото е лек, но и красив“, казва Виня.

Карбоново покритие – както отвътре, така и отвън, се възприема като друг начин да поставите личния си отпечатък върху автомобила, казва той, добавяйки, че Ferrari е била изненадана миналата година от популярността на тази конкретна опция.

Компанията е трябвало да направи промени във веригата си за доставки, за да се справи с търсенето, казва той, добавяйки, че това би било немислимо преди пет години.

Един клиент на Bentley миналата година е похарчил 400 хил. евро за подмяна на големи части от каросерията с въглеродни влакна, харчейки толкова много, че цената на автомобила се е удвоила.

Друг е поискал дървесина от собствената му гора да бъде използвана в интериора на новото му Bentley – проект, който в крайна сметка вдига цената до над 2 млн. евро.

Във Ferrari някои клиенти дори сядат с дизайнери с „базово“ превозно средство – като модела SF90 за 375 хил. паунда – и разработват изцяло нови форми на каросерията. Един клиент, от американска технологична компания, изучава аеродинамиката и избира да проектира своя собствена кола, направена от Ferrari.

Компанията казва, че прави „няколко“ спортни коли като тази годишно, при които клиентите произвеждат свой собствен дизайн, базиран на съществуващ модел. Цената е „няколко милиона“.

Въпросът е защо хората са се фиксирали върху скъпото персонализиране.

Производителите на автомобили са станали по-добри в посрещането на подобни изисквания, инвестирайки във вериги за доставки и специализирани екипи. Но има и нещо друго: редица ръководители казват, че тенденцията е по-изразена след пандемията.

„Covid остави ясно послание – да го наречем YOLO (живееш само веднъж – бел.ред) ефект“, казва Виня. „В Италия казваме carpe diem. Вие правите пари, можете да правите добри инвестиции в акции, облигации, недвижими имоти, но продължителността на живота ви е ограничена, така че се и забавлявате“.