Европейският съд потвърди глоба от 2,4 млрд. евро за Google

ЕС
12:02 - 10 Септември 2024
1191
Европейският съд потвърди глоба от 2,4 млрд. евро за Google

Съдът на Европейския съюз потвърди глобата от 2,4 милиарда евро, наложена на Google за злоупотреба с господстващото му положение, като фаворизира собствената услуга за сравняване на продукти пред конкурентни предложения. Жалбата, подадена от Google и неговата компания-майка Alphabet, беше отхвърлена.

През 2017 г. Европейската комисия наложи глобата на Google, след като установи, че компанията е дала предимство на собствената си услуга за сравняване на продукти в резултатите от търсенето в 13 страни от Европейското икономическо пространство (ЕИП). Според комисията, Google е показвало резултатите от своя сравнител на продукти на по-забележими позиции и с по-атрактивни визуални елементи, докато конкурентите са били представени чрез обикновени линкове, които алгоритмите са класирали по-назад на страниците.

Европейската комисия заключи, че Google е злоупотребило с господстващото му положение на пазара на услугите за обикновено и специализирано търсене на продукти, и наложи глоба в размер на 2 424 495 000 евро. Alphabet, като единствен съдружник в Google, също бе задължен солидарно да плати 523 518 000 евро от тази сума.

Google и Alphabet обжалваха решението на Комисията пред Общия съд на ЕС. С решение от ноември 2021 г. Общият съд отхвърли жалбата на компанията, но отмени частично решението на Комисията, като постанови, че не е доказано наличието на антиконкурентни последици на пазара на обикновено търсене.

С последното решение на Съда на ЕС от днес, жалбата на Google и Alphabet беше окончателно отхвърлена, което потвърждава решението на Общия съд и наложената глоба.

Съдът подчерта, че законодателството на ЕС не забранява наличието на господстващо положение, а само злоупотребата с него. Забранено е поведение, което ограничава конкуренцията, основана на качествата на продуктите или услугите, което може да причини вреда на конкуренти и потребители. Според Съда, поведението на Google е дискриминационно и не представлява конкуренция, базирана на качествата.