Евтиният "Магазин за хората" ще продава и онлайн
80 компании вече са изявили интерес да се включат в проекта
Обещаният от държавата евтин „Магазин за хората“ се появи, но засега само във виртуалното пространство – със сайт. От него разбираме, че все още физически търговски обект няма никъде, но пък предстои да се пусне онлайн магазин.
Става ясно също, че 80 компании вече са изявили интерес да се включат в проекта, без да са назовани. Вече е ясно, че това няма да е класическа търговска верига, а ще се използва модела „shop-in-shop“ /магазин в магазина/, включително обособени рафтове, мобилни магазини и местни кооперативни локации.
Припомняме, че "Магазин за хората“ ЕАД е еднолично акционерно дружество със 100 % държавно участие, създадено с решение на Министерския съвет от 06.08.2025 г. по идея на лидера на ДПС Ново начало Делян Пеевски. Капиталът е 10 милиона лева. Заявката е там да се продават хранителни стоки, предимно от родни производители, и то с минимална надценка от 10%.
Министърът на земеделието Георги Тахов обяви през септември, че първите 30 магазина от веригата ще бъдат открити до края на годината, за да могат хората да посрещнат празниците на сносни цени. Нещо повече, официално бе заявено, че дебютният магазин ще бъде на територията на Пловдивска област. Оттогава обаче новини по темата няма.
"Магазин за хората“ ще работи с препоръчителни цени, които да служат като ориентир на търговците на дребно, но няма да са задължени да спазват. При изготвянето на тези препоръчителни цени държавното дружество ще се стреми да достигне ценови нива, съпоставими с реално реализираните промоционални цени на аналогични продукти в топ 5 хранителни вериги на българския пазар, е записано в Общата ценова политика и ценообразуването.
В допълнение обаче, държавното дружество няма да поставя условия и няма да предоставя или отнема търговски предимства, нито ще прилага санкции спрямо партньори въз основа на това дали следват или не следват препоръчителните цени. Определянето на крайните продажни цени е изцяло самостоятелно решение на всеки търговец, декларират от ЕАД-то.
Дружеството не контролира и не влияе на индивидуалната ценова политика на своите партньори, е записано още в Общата ценова политика. Остава неясно тогава дали стоките, продавани под този бранд, ще държат действително ниски цени и надценката ще е едва 10%.