Фитнес индустрията негодува от "Мултиспорт"

Печалбите са намалели, фирмите заплашват с фалит

Новини
17:33 - 28 Юни 2019
7317
Фитнес индустрията негодува от "Мултиспорт"

Българската асоциация за здраве и фитнес (БАЗФ), в която членуват част от най-големите фитнес вериги в България, обвинява посредниците в натиск и некоректни търговски практики.

Основен проблем за индустрията се оказва набиращата популярност карта „Мултиспорт“, издавана от полската „Бенефит системс“.

Според представителите на Асоциацията посредниците в България стават все по-силни, започват да диктуват правилата на фитнес центровете и да „изсмукват все по-голяма печалба от сектора за сметка на другите участници в него“.

Асоциацията възнамерява да сезира Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и алармира участниците на пазара за опасностите, които крие едно подобно непазарно поведение от страна на „Бенефит системс“.

Според Петър Ангелов, председател на БАЗФ, има реална опасност от предстоящи фалити на фирми от фитнес сектора.

„Операторите губят собствените си клиенти, губят контрол върху ценообразуването, достъпа, бранда и др., стават зависими от посредника за всичко. Не на последно място, договорните отношения изцяло се диктуват от посредника, който налага условия от позиция на силата и практически иззема печалбата от реалния доставчик на услугата“, обясни Ангелов.

Статистиката показва, че в България има над 600 малки и средни предприятия в областта на фитнес индустрията, в които са заети над 50 000 души, а годишният оборот на тези компании е между 80 и 100 млн. лв.

Инвестициите в бранша са над 100 млн. лв., а проникването в пазара е около 5 % (при средно в ЕС 7.8%, а в някои страни – 21%), т.е. потенциалът за растеж е голям.

Според информацията броят на активните карти е над 75 000. На нашия пазар, където потребителите не надвишават 200 000, това я поставя в монополна позиция.

Оказва се, че с малки изключения от големите вериги, всички оператори влизат в „партньорската“ им мрежа.

От БАЗФ предупреждават, че в краткосрочен план, особено по-малките фирми, виждат позитиви, но в дългосрочен има опасност от загубване на собствените клиенти и силна зависимост и контрол от страна на посредника, невъзможност за управление на собствения бизнес и, в крайна сметка - силно редуцирана печалба.
Губещ е и държавният бюджет, тъй като цялата печалба изтича извън страната към компанията майка.