Франция и Италия се помиряват на гроба на Леонардо (СНИМКИ)

Легенди
13:40 - 02 Май 2019 (обновена)
7802
Франция и Италия се помиряват на гроба на Леонардо (СНИМКИ)

Италианският президент Серджо Матарела се присъедини към френския си колега Еманюел Макрон, за да отбележат 500-годишнината от смъртта на Леонардо да Винчи в замъка в долината на Лоара, където той е прекарал последните три години от живота си, предаде ДПА.

Двамата президенти, придружени от съпругата на Макрон - Брижит, и Лаура - дъщерята на Матарела, пристигнаха по обяд в замъка "Кло Люсе" в град Амбоаз, където ренесансовият гений умира на 2 май 1519 г. Той е погребан в параклиса на замъка. Двамата европейски лидери се поклониха пред гроба на художника.

Съвместната изява заглажда разменените остри реплики между либерала Макрон и ръководителите на италианското популистко правителство във връзка с честванията на годишнината. Италианското правителство поиска да предоговори споразумение за заем, според което творби на Леонардо трябва да бъдат изпратени в Лувъра по-късно тази година за голяма изложба.


Италианският министър на културата Алберто Бонизоли обаче миналия месец почти обеща това да бъде направено в замяна на творби, които да бъдат заети от Франция за 500-годишнината от смъртта на Рафаело догодина. 

След предвидения обяд в Кло Люсе, Макрон и Матарела ще посетят двореца "Шамбор", където ще прекарат час и половина с млади французи и италианци, участващи в семинар по архитектура, литература и наука.

В замъка в Амбоаз геният рисува три от най-известните си картини: „Мона Лиза“, “Йоан Кръстител“ и „Света Анна с мадоната и младенеца“. И трите са изложени в Лувъра в Париж.


Целта на Макрон и Матарела е да отдадат почит на европейската култура, но и да подчертаят силната връзка между двете страни след най-тежката дипломатическа криза между Рим и Париж след Втората световна война. Тя ескалира заради сериозните противоречия между правителствата на двете страни относно миграцията, както и заради подкрепата за жълтите жилетки.

Сблъсък имаше дори заради Леонардо, след като Рим упрекна Париж, че си е присвоил наследството на твореца. Сега, в навечерието на европейските избори, френският президент отправи поканата към италианския си колега през февруари с надеждата да намали ескалиращото дипломатическо напрежение между двете страни.


Годишнината стана част от нападките между двете страни, след като зам.-министърката на културата на Италия Лучия Боргонзони обвини Франция, че се опитва да заеме централно място в честванията и предложи италианското правителство да отмени някои временно предоставени на Лувъра картини на художника. Тя „доля масло в огъня“, като подчерта, че „Леонардо е италианец, само е умрял във Франция“.

Същевременно рядко показвана рисунка от Леонардо да Винчи ще бъде изложена в Ню Йорк, предаде Асошиейтед прес. Това бе оповестено днес от аукционна къща "Сотбис" по повод 500-годишнината от смъртта на художника. На 2 май 1519 г. гениалният ренесансов художник и учен Леонардо да Винчи умира в двореца Кло-Люсе д'Амбоаз, три години след като е бил поканен във Франция от крал Франсоа I.

Аукционната къща ще представи "Леда и лебедът" в Манхатън в рамките на изложба на съкровища от колекцията на двореца Чатсуърт хаус в Англия. Рисунката е създадена от Леонардо през 1506 г. Приблизително по същото време той работи над "Мона Лиза". 

Става въпрос за подготвителна рисунка за картина, която Леонардо изглежда никога не е завършил. Изложбата ще продължи от 28 юни до 18 септември.

Размерите на автопортрета на Да Винчи са едва малко по-големи от тези на лист хартия А4. Но 500 години след смъртта му възстановка на същото изображение се появи върху поле недалеч от Верона в Италия, съобщи ДПА.


Художникът Дарио Гамбарин използвал поле във фермата на родителите си около Великденските празници, за да създаде огромно копие на лицето на Да Винчи. Когато тази "творба" край Верона се наблюдава с помощта на инсталирана върху дрон камера, е лесно да се разпознае лицето на художника. 

"Леонардо, който изследвал идеята за пилотиран полет, щеше да се радва да види изображението от въздуха - каза Гамбарин. - Начинът му на мислене винаги ме е смайвал повече от неговите произведения на изкуството."