Голата Венера на Ботичели облече дънков минижуп , стана инфлуенсър и рекламира италианския туризъм

Италианското общество е разединено по въпроса - от смях с глас при вида на съвършената жена от картината като блогърка до възмущение от принизяването на шедьовър по този начин

Нещо за четене
18:35 - 23 Април 2023
9836
Голата Венера на Ботичели облече дънков минижуп, стана инфлуенсър и рекламира италианския туризъм

Венера от картината „Раждането на Венера” на Ботичели е една от най-известните - образно казано, жени в света. Творбата на Ботичели, представяща голата Венера с изящните черти и развяващите се руси коси, се намира в галерията „Уфици” във Флоренция. Сега обаче красавицата излезе оттам, за да се включи в кампания за рекламиране и популяризиране на италианския туризъм по света, пише БТА като цитира световните издания.

По идея на министерството на туризма и на Италианската националната агенция за туризъм и с помощта на компанията за комуникации „Армандо Теста” Венера на Ботичели се превърна в съвременна млада дама, облечена така, както би се облякло всяко обикновено момиче днес.

Тя има в гардероба си дънков минижуп и дънкова риза, елегантен морскосин костюм с къса пола и раирана блузка, дълга небесно синя пола и бяла ефирна риза, летен сив костюм,  бляскава парти рокля,  ски екип.

Съвременната Венера си прави селфи със смартфона си на площад  „Сан Марко” във Венеция на фона на едноименната базилика и камбанарията, похапва пица на брега на езерото Комо, готви се да яхне велосипед на фона на Колизеума в Рим, поседнала е на стъпалата на живописно италианско градче или на скалист морски бряг, потеглила е на ски из италианските планини или купонясва в дискотека. Казано с две думи Венера на Ботичели се е превърнала във виртуален инфлуенсър, който ще рекламира активно италианските забележителности в рамките на национална кампания, наречена „Open to meraviglia”.

Името на кампанията съчетава английския с италианския и може да се преведе като „Отворен за чудото”. Думата meraviglia на италиански означава чудо, но много често се използва за обрисуване на италианските природни, исторически и културни забележителности.

Кампанията включва и промоционално видео, в което италианското знаме е като прозорец за Италия към света и на света към чудесата на Италия. Кампанията ще е активна в интернет на сайта Italia.it, в социалните мрежи и в акаунта в Инстаграм venereitalia23. В нея са инвестирани 9 милиона евро. По време на тази кампания, която ще присъства и на международните туристически изложения, виртуалната инфлуенсърка Венера ще представя на света чудесата на Италия, ще разказва за природните забележителности, за италианските градове на изкуството  и за малките италиански градчета, за кулинарните чудесии на Италия и за всичко, което може да привлече туристите и което придава уникален характер на италианското културно, историческо, природно и гастрономическо наследство, отбелязва АНСА. В реализирането на кампанията се е включил и информационният отдел на италианския министерски съвет, допълва Ти Джи Ком 24.

На церемонията по представянето на кампанията с инфлуенсърката Венера присъстваха и Бернабо Бока, ръководител на Федералберги – италианската федерация на хотелиерите,  Марина Лали, ръководител на Федертуризмо Конфиндустрия, италианската асоциация на туристическите предприемачи и  Марко Мизикия, ръководител на туристическото звено на Сдружението на италианските занаятчии. Всички те определиха идеята за кампанията с инфлуенсърката Венера като много свежа, новаторска и оригинална.

Като цяло кампанията се вписва в усилията на правителството на Джорджа Мелони да насърчи всичко, което е италианско, в това число и всички природни, културни, исторически и туристически богатства на страната. Това само ще увеличи влиянието и тежестта на Италия по света.

Дали обаче властите успяха да убедят италианците, че виртуалната инфлуенсърка Венера ще е от полза за чудесата на Италия.

Броени дни след тържественото представяне на промоционалната кампания италианското общество е доста разединено по въпроса. Някои чисто и просто се смеят с глас при вида на Венера на Ботичели, накипрена като блогърка или инфлуренсърка. Други са чисто и просто възмутени от принизяването и банализирането на един шедьовър по този начин. В мрежите се завъртяха и много колажи и мемета с виртуалната инфлуенсърка Венера.

Разделението по въпроса достигна дори правителството. Италианският  заместник-министър на културата Виторио Сгарби припомни, че оригиналната Венера на Ботичели е гола и така е трябвало да бъде показана на света, вместо да бъде дегизирана по този банален начин. Той изрази и недоволство от мотото на самата кампания, в която половината текст е на английски, а другата на италиански. „Понякога, когато човек не може да измисли нещо по-добро (от един шедьовър), то по-добре е да не прави нищо”, подчерта Сгарби.

Немалка част от критиците на кампанията припомниха също, че неотдавна именно властите на Италия представиха план за борба с навлизането на чуждиците в италианския език. А точно сега една важна кампания, която има за цел да популяризира Италия и всичко италианско, сякаш напълно е забравила за изразното богатство на италианския език и прибягва до английския.

Мнозина оприличиха Венера на Ботичели, дегизирана като виртуална инфлуенсърка, с Киара Ферани – италианската инфлуенсърка, изявяваща се и като бизнес и шоу дама, филантроп, модна икона и съпруга на известния италиански рапър Федец. Киара Ферани неотдавна придоби световна слава като една от съводещите на фестивала на италианската песен в Сан Ремо. Тя е на първия ред на модни ревюта в целия свят. Тоалетите, които носи, винаги са широко коментирани. Всяко едно пътуване в Италия и по света на Ферани и съпруга й Федец заедно с двете им малки деца се превръща в тема за оживени дискусии. Преди три години, след локдауните в Италия заради коронавирусната пандемия, когато страната започна да се отваря за туристите, Киара Ферани направи фотосесия за сп. "Вог” именно в „дома на Венерата на Ботичели” - галерията „Уфици” във Флоренция. Тя позира с разнородни тоалети, често пъти доста оскъдни, пред шедьоврите там, включително и пред  картината „Раждането на Венера”. Мнозина бяха скандализирани тогава от неуважението към изкуството, демонстрирано чрез фотосесията с участието на Ферани в един от водещите музеи в света. Много критики отнесе и самата управа на музея, допуснала подобна фотосесия. Но веднага след това музеят „Уфици” се превърна от една от актуалните теми за обсъждане в младежките социални мрежи Инстаграм и ТикТок и посещаемостта в галерията нарасна, което мнозина дефинираха като резултат от „Ефекта на инфлуенсърката Киара Ферани”. Така че сега е много вероятно новата рекламна кампания с виртуалната инфлуенсърка Венера на Ботичели да даде същия резултат.

Това обаче не може да оправдае гротескното излъчване на кампанията, коментира италианското издание „Арттрибуне". Посланието на кампанията е банално и ориентирано към лайкове в социалните мрежи. Кампанията злоупотребява със стереотипите (красива жена с модерни дрехи), за да рекламира чудесата на Италия, които нямат изобщо нужда от подобна реклама, допълва изданието.

Ядосан от кампанията, Матео Флора, създател на дигитално съдържание и преподавател, прибягна до софтуера за създаване на снимки чрез изкуствен интелект „Мидджърни” и до услугата за кампанийни послания на Джи Пи Ти, за да направи алтернативна рекламна кампания на чудесата на Италия.  В нея се появяват млади дами, плод на изкуствения интелект, елегантно облечени, вписващи се до съвършенство в декора на Венеция, Колизеума, Флоренция или езерото Комо. Алтернативната кампания на Матео Флора се нарича „Италия. Безкрайни чудеса” и снимките, реализирани за нея, могат да се видят в акаунта във Фейсбук на нейния създател. Матео Флора разказва, че в снимките той е инвестирал 20 евро за месечно ползване на „Мидджърни” и 0,04 евроцента за лозунга на кампанията, предложен от Джи Пи Ти.

Любопитно е, че миналата есен Венерата на Ботичели отново имаше вземане-даване с инфлуенсърството. Тогава „Уфици” беше посетен от двете инфлуенсърки и блогърки Ева Мента и Алексис Мучи, които са доста популярни в младежките социални мрежи Инстаграм и ТикТок, където всяка една от тях има съответно 6 милиона и 4 милиона последователи. В края на октомври двете инфлуенсърки заснеха дръзка фотосесия пред някои от шедьоврите в "Уфици", в това число и пред „Раждането на Венера” на Ботичели.

За фотосесията Ева и Алексис позираха с ярки клинове, очертаващи стегнатите им задни части, и с прозрачни черни ризи, под които бяха пропуснали да сложат бельо. Всичко това потресе италианците и стана повод за голям скандал. Но пък кадрите от музея спечелиха на двете дръзки дами половин милион лайкове в социалните мрежи.  А те самите намекнаха, че така са искали да популяризират културата в Италия.