Google внедрява технология , която ще разтърси онлайн рекламата

На „бисквитките“ няма да се позволява да следят поведението на потребителя в рамките на различни сайтове

Новини
13:08 - 15 Декември 2023
8256
Google внедрява технология, която ще разтърси онлайн рекламата

Онлайн гигантът Google след броени дни започва тестовете на значителна промяна във функционалностите на своя уеб браузър Chrome, като целта е да се ограничи информацията, която рекламодателите получават за потребителите, съобщава "Ройтерс".

Това е важно, защото Chrome е най-популярният софтуер за достъп до интернет съдържание в световен мащаб.

През последните близо 30 години връзката между рекламодатели и аудитория онлайн разчиташе най-вече на т.нар "бисквитки" (cookies) - малки файлове, които сайтовете оставят на компютрите на посетителите си.

Чрез тях се запазват предпочитания, идентифицират се ползватели и, което е решаващо, се следят навиците им.

Те са, например, причината след посещение на информационен сайт за автомобили да получавате повече персонализирани реклами на лизингови компании, вносители на коли и т.н.

Профилирането, обаче, много лесно може да излезе от границите на удобството и да наруши личната неприкосновеност по чувствителни въпроси.

Това стана причина регулатори като този във Великобритания сериозно да притиснат Google.

Така от 1 януари 1% от Chrome потребителите ще получат достъп до т.нар Tracking Protection - защита, чрез която на "бисквитките" няма да се позволява да следят поведението на потребителя в рамките на различни сайтове. През втората половина на 2024 г. тази технология ще бъде изцяло спряна от Google. На нейно място влиза Privacy Sandbox - платформа, в която на практика

браузърът ще решава какво да дава като информация на рекламодателите.

Бизнесът е със сериозни притеснения от промяната. От една страна, опасенията са, че така ще се намалят възможностите са събиране на потребителска информация и персонализация - със съпътстващия риск от по-неефективни кампании. От друга страна, така рекламодателите стават по-зависими от Google и големите агенции, които имат свои платформи за данни.

Еврокомисията също следи промените, които Google прави по отношение на "бисквитките".