Гръцките железничари обявиха нова 24-часова стачка
Влаковете в Гърция няма да се движат до сряда, предаде гръцката национална телевизия ЕРТ. Гръцките железничари обявиха нова 24-часова стачка по повод трагичната влакова катастрофа в Темпе, станала късно вечерта на 28 февруари, при която загинаха 57 души. По проект маршрутът Атина - Солун - Промахонас, по линията на който стана сблъсъкът, е трябвало да бъде модернизиран още през 2016 г., съобщи в електронното си издание в. „Катимерини“.
Стачните действия започнаха да се надигат още на следващия ден след инцидента,1 март, и засега е обявено, че ще продължат до сряда.
„Бихме искали да благодарим на всички синдикати, които присъстваха, и на обикновените граждани за подкрепата и помощта им в битката за безопасно движение на влаковете, за това истината да излезе наяве и виновниците за трагичния влаков инцидент да бъдат открити, независимо колко високо са поставени“, обяви съюзът на персонала към гръцката железопътна компания „Хеленик трейн“ (или ТрейнОСЕ, TrainOSE) вчера, след като на атинския площад Синтагма се събраха множество протестиращи.
Смята се, че решенията на гръцкото правителство, които не са довели до безопасна железопътна инфраструктура и качествено технологично оборудване за сигурност, също са допринесли за инцидента.
Според публикация на Йоргос Ляльос в електронното издание на в. „Катимерини“ зад недовършената железопътна сигнализация в страната стоят мрежа от бизнес интереси и конфликти, както и поредица от противоречиви правителствени решения. Инсталирането на електрическа сигнализация в гръцката железопътна мрежа е започнало в началото на 80-те години на миналия век. До 2010 г. в по-голямата част от железопътната мрежа е инсталирана система за сигнализация с дистанционно управление. През 2014 г. е поставено начало на проект за „Рехабилитация и модернизация на системата за сигнализация/телеуправление и подмяна на 70 релсови участъка по маршрута Атина - Солун – Промахонас“ на стойност 41 млн. евро. Той е трябвало да приключи през 2016 г., но поради организационни проблеми срокът е удължен. През 2018 г. се намесва Европейската комисия, открити са нередности, а гръцките началници обещават проектът да се осъществи до две години. През 2021 г., чрез допълнителен договор на стойност 13 млн. евро, се възлага смяна на оборудване, което вече е било ремонтирано, пише авторът на „Катимерини“.
Към днешна дата по данни на гръцкото министерство на инфраструктурата напредъкът по проекта за сигнализация на линията Атина - Солун - Промахонас в момента е завършен на 69,23 процента, а напредъкът по допълнителния договор – на 16,9 процента. Предстои в близките дни двата договора да бъдат удължени до септември 2023 г.