Гунди, Шенген или дубайски шоколад? Избираме БГ дума на годината

"Сглобка", "времеубежище" и "преценям" са сред досегашните победители

Общество
19:16 - 14 Януари 2025
1592
Гунди, Шенген или дубайски шоколад? Избираме БГ дума на годината

Кампанията "Думи на годината" се провежда за четвърта поредна година от платформата за грамотност "Как се пише?".Всеки може да даде вота си за избора на най-знаковите думи, употребявани в България през изминалата 2024 г. 
 
Сред 30-те най-популярни предложения на гражданите, давани в интернет, жури избра финалната десетка. То е в състав: д-р Павлина Върбанова – създателка на платформата "Как се пише?", доц. Георги Лозанов – философ и медиен експерт, Веселина Седларска – журналистка и писателка, Доротея Николова – учителка по български език и литература и журналистка, д-р Иван Ланджев – поет и есеист.

За да се чуе и гласът на по-младите, към тях тази година се присъедини актьорът и влогър Стефан Попов – Чефо. Шестчленното жури обсъди и преся предложенията, събрани от 6 до 10 януари на страниците на "Как се пише?" в платформите фейсбук, X и тредс.

А сега всеки може да гласува за една, две или най-много три думи (за пореден път някои са не просто отделна дума, а устойчиво словосъчетание) ето тук. Финалният избор е измежду: безводие, Гунди, дезинформация, дубайски шоколад, избори, Ново начало, Олимпиада, санитарен кордон, Тръмп и Шенген.

Дубайският шоколад ще конкурира Доналд Тръмп

"Добре е да се чуе гласът на хората – особено в тези турбулентни времена“, смятат организаторите на вече традиционната инициатива – д-р Павлина Върбанова и Доротея Николова. Те допълват, че и в геополитически план, и у нас хората са силно разединени и търсенето на път едни към други е от първостепенна важност за запазването на възможността да живеем в общност: "Ето защо осмислянето на събитията през изминалата година е стъпка към общ разговор за това какво е важно за нас и как да продължим."

Посланията, които отправят медиите, също са ключов фактор за това накъде е насочен погледът на обществото. Поради тази причина "Думи на годината с Как се пише?" отново включва анализ на медийното съдържание на български език с помощта системата за глобален медиен мониторинг и анализи Sensika. Ще бъде представена класация на най-употребяваните думи в средствата за масова информация, както и рейтинг на личностите според споменаванията им в медиите.

Борбата с дезинформацията е в центъра на кампанията. Организаторите обръщат внимание, че с развитието на технологиите се увеличават методите за пропаганда, манипулация и подвеждане на аудиторията, и се надяват да допринесат за противодействието срещу тези явления.

Гласа си за българските "Думи на годината" можете да дадете до 14:00 часа на 18 януари, събота. Крайният резултат от кампанията - кои са трите най-знакови думи за отминалата 2024-та, ще бъде обявен на 20 януари.

Думите на 2023 г. бяха "изкуствен интелект", "сглобка" и "времеубежище", на 2022 г. - "война", "инфлация", "избори" и "Украйна". Пилотната за проекта 2021 г. пък излъчи "изчегъртване", "преценям" и "антиваксър