Идея за София: Плащаш 50 кинта и влизаш с кола в парка

В действащата общинска наредба за зелените системи влизането в Борисовата градина и останалите места за разходка е разрешено само на МПС за зареждане на търговски и обслужващи обекти

Новини
18:30 - 25 Май 2024
6282
Идея за София: Плащаш 50 кинта и влизаш с кола в парка

Столична община предлага да се повиши цената на месечното разрешение за влизане с автомобил в парковете в София, а също и да се въведе дневен пропуск за същото срещу 50 лв. В тази посока са промените в наредбата за местните такси, които столичните зам.-кметове по финанси и екология Иван Василев и Надежда Бобчева са внесли за обществено обсъждане. Срокът за подаване на становища и коментари по предложението е 15 юни, информира СЕГА. 

В действащата общинска наредба за зелените системи влизането в Борисовата градина и останалите паркове с МПС е разрешено само за зареждане на търговски и обслужващи обекти. За целта на превозното средства се издава пропуск с информация за обекта, който обслужва, уведомление за забрана за паркиране на територията на обекта и т.н. След инцидента с отрязаните дървета в къпалнята "Мария Луиза" м.г. към наредбата бе включено и изискване зареждащите коли да се движат по предварително определен маршрут.  

Василев и Бобчева мотивират предложението си за въвеждане на дневна такса с това, че през последните години Борисовата градина и други паркове са се превърнали "в притегателно място за организиране на различни мероприятия- държавни, общински, благотворителни, обществени (спортни и културни), в т.ч. и от частни лица". Те посочват, че въпросните прояви траят от един до няколко дни, за което кметът на София издава разрешение.

"За осигуряване на тяхното провеждане е възможно да се наложи издаване на разрешение за достъп на различни МПС с цел подпомагане изграждането на сцени, шатри, доставка на оборудване и др. В този смисъл се налага разширяване обхвата на тази услуга чрез въвеждане на диференциран подход при издаване на разрешението от гледна точка на периода, за който същото се издава", пишат още заместниците на Васил Терзиев. В момента достъпът до Борисовата градина е само с месечни пропуски.  

Идеята на Василев и Бобчева е дискусионна, ако общината е искрена в желанието си да ограничава автомобилния достъп до парковете. Ако кметството въведе дневна такса за влизане с автомобил в Борисовата градина и в останалите зелени територии, едва ли някой жител на София не допуска, че от нея ще започнат да се възползват не само организаторите на концерти, а и хора, които са свикнали да стигат с колите си навсякъде. В социалните мрежи често могат да се видят снимки на шофьори, които карат до кортове или до заведенията в Борисовата градина. Самият Василев признава в изложението си до общинския съвет, че ниската цена на месечния абонамент в момента (30 лв.) е "предпоставка за увеличаване на ползването на тази услуга през последните години". 

Както "Сега" писа, в мандата на бившия кмет Йорданка Фандъкова стана ясно, че Столична община не разполага или не иска да даде информация колко глоби е наложила на шофьори, които са влезли без разрешение с автомобил в Борисовата градина. Питането бе отправено от "Демократична България", но отговорът на Фандъкова не съдържаше исканата информация. 

По отношение на месечния абонамент заместниците на Васил Терзиев предлага той да поскъпне от 30 лв. на 300 лв. Мотивът е, че таксата е въведена през 2008 г. и оттогава досега цената й не е променяна. "За този период значително са увеличени цените на енергоносителите; размерът на възнагражденията за персонал; цените на суровини и материали, както и нивата на инфлация в страната през последните няколко години. Тя оказва влияние върху всички разходи на общината, формиращи размера на цената за предоставяне на тази услуга. Завишени са разходите за поддържане на зелените площи, отстраняване на вреди по растителността, ремонт и полагане на настилки в парковете, охрана и др., в т.ч. дейности по озеленяване, чистота и т.н. Текущата издръжка на парковете и градските градини е нараснала многократно, особено през последните няколко години", поясняват Василев и Бобчева.