ИСКАНЕ: Държавата да подкрепи и транспорта

Общество
12:50 - 08 Май 2020
6137
ИСКАНЕ: Държавата да подкрепи и транспорта

Ще получи ли тежкотоварният автомобилен транспорт подкрепа от държавата? Върху това искане вече умуват браншовите организации.

Това заяви заместник-председателят на Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП) Красимир Лалов. Вече се правели сондажи през следващата седмица ръководствата на всички браншови организации за тежкотоварен автомобилен транспорт у нас да се съберат да обсъдят въпроса.

„Не е нормално един куп народ да получава финансови бонуси заради коронавируса, че работел на първа линия, а нашите водачи, които всеки ден са в епицентровете на заразата в Европа, да бъдат подминавани“, коментира Красимир Лалов.

„Да, разбирам за лекарите и сестрите, които лекуват болните от вируса, както и полицаите, които бяха на КПП-ата – това е нормално. Не ми е ясно обаче защо трябва да получават бонуси и служителите на РЗИ, защото ходели да проверяват по жилищата кой спазва карантината, а сега чувам, че бонуси ще има и за работещите в тол системата. Мисля, че е крайно време държавата да се погрижи и за водачите, които работят ден и нощ, за да доставят в България необходимите медикаменти, храни, всякакви други стоки и суровини за производствата“, допълни Лалов пред Economic.bg.

Изказването на Красимир Лалов е в пълен синхрон с последните препоръки на централата на Международния съюз за автомобилен транспорт (IRU) в Женева, според които правителствата трябва да засилят мерките за поддръжка на автомобилните компании, които ще бъдат в основата на възстановяването на икономиките на отделните страни и на света като цяло.

По последни данни пандемията е повлияла изключително негативно на над 3.5 милиона транспортни компании по целия свят. С над 50% са намалели превозите на градския транспорт, над 80% – на междуградските автобусни превози и от два месеца напълно са изчезнали туристическите превози. Според IRU работата на товарните автомобилни превозвачи в световен мащаб е намаляла с 40%, като в много сектори, като например превозите на дрехи, цветя, авточасти и строителни материали превозите са намалели драстично. Това става ясно от анализа, качен на официалния сайт на IRU.

„По целия свят автомобилните компании, в това число и милиони марки и средни компании, се борят за оцеляване“ – коментира Генералният секретар на IRU Умберто де Прето. „Най-същественият проблем е сривът на тяхната ликвидност, като много от тях вече се намират на границата на банкрута. Проблемът ще се задълбочава, тъй като финансовите трудности в сектора, според прогнозите, ще могат да се преодолеят не по-рано от 2022 година.

В същото време водачите рискуват собственото си здраве, за да доставят храни и медикаменти в магазините и болниците, както и да обезпечи превоза на работници за жизненоважните отрасли. Така че автомобилният бранш вече сам се нуждае от държавна помощ, получаването на която ще му позволи да съдейства за възстановяването на световната икономика в периода след пандемията с COVID-19“, допълва генералният секретар на IRU Умберто де Прето.

Поради това IRU препоръчва на правителствата да предприемат незабавни финансови и нефинансови мерки за стабилизиране на автомобилния отрасъл.

Сред финансовите мерки са отпускането на директни временни помощи по време на пандемията, опростяване на условията за получаване на заеми за покриването на експлоатационни разходи, както и за рефинансиране на стари задължения, увеличаване на сроковете за плащане на данъци и социални отчисления, както и временно намаляване на ставките им по време на кризата, временно намаляване размера на застраховките и пр.