Исус възкръсна в Античния театър като суперзвезда

На древния форум в Пловдив спектакълът на Веселка Кунчева хвърли мост между миналото и бъдещето и ни накара да преосмислим настоящето

Култура
11:11 - 20 Септември 2022
4901
Исус възкръсна в Античния театър като суперзвезда

„Исус Христос суперзвезда” - спектакълът на режисьора Веселка Кунчева непременно трябваше да се случи на Античния театър в Пловдив. И се случи по най-магичния начин в първите дни на септември. Само на Античния театър в цялата им пълнота може да бъдат усетени истинската мощ и философският смисъл на впечатляващата постановка.

Рок операта шедьовър по музиката на сър Андрю Лойд Уебър и по текста на Тим Райс „Исус Христос суперзвезда” се простря ефектно в нощта и сля артистите, публиката, древния римски форум, сложната желязна конструкция на модерната сценография, интересните библейско-модерни костюми и светлинните ефекти в едно силно и емоционално напрегнато действие, което провокира зрителя не само да изпита невероятна емоция от видяното, но и към размисли. Зад този невероятен спектакъл стоят талантът, енергията, опитът, фантазията, харизмата на много артисти.

Реализирането на тази първа по рода си рок опера, която съчетава енергията на рока с монументалността и величието на операта, изискваше желязна организация и много, много усилия от един огромен екип. Божествените сили подкрепиха артистите, тъй като макар и на 2 септември – на първата планирана дата за представяне на спектакъла на Античния театър, над Пловдив да се изсипа пороен дъжд, придружен със светкавици и гръмотевици, то времето на 3 и 4 септември сякаш се реваншира и вечерите бяха топли и спокойни за радост на творците и зрителите.

Най-успешната рок опера на всички времена „Исус Христос суперзвезда“, покорила още в началото на 70-те години Бродуей и Уест Енд, отбеляза и своя 50-годишен юбилей от създаването си. А продукцията на Държавната опера в Пловдив съвсем справедливо има самочувствие за световен стандарт в жанра и неслучайно бе един от акцентите в тазгодишното издание на Opera Open.

Дните, в които се игра "Исус Христос суперзвезда", в Пловдив бе истинско Вавилонско стълпотворение и на Античния театър можеха да се чуят най-различни езици - английски, немски, френски, италиански, испански, полски, руски, украински, японски и китайски. Българската версия на рок операта завладя много чужденци, които не само с интерес, но и с нескрито вълнение изгледаха ефектната постановка на Веселка Кунчева под диригентството на маестро Константин Добройков. Някои от зрителите възкликнаха след края на спектакъла, че толкова са впечатлени от видяното, че не биха могли да го изразят с думи. 

Паралелно с епичния сблъсък между Христос и Юда, с разпъването и възкресението на Исус между публиката на древния форум и артистите на античната сцена сякаш се роди специална връзка – гласовете на певците и изпълненията на оркестъра звучаха по-мощно сред превъзходната акустика, а публиката им отговаряше спонтанно с неизтощими аплодисменти и дори не чакаше артистите да довършат ариите си, за да избухне в овации.  

"Исус Христос суперзвезда" минава през зрителите като разтърсващ импулс и те минават заедно с артистите през тази сложна и трагична история на Исус от "Осанна" до "Разпни го". И на финала целият Античен театър емоционално се слива в едно, като това се усеща много силно.

Специални аплодисменти заслужават хората, които дадоха първоначален тласък на идеята в Пловдив да бъде поставена „Исус Христос суперзвезда“ - режисьорът Веселка Кунчева, диригентът маестро Константин Добройков, сценографът Мариета Голомехова и хореографът Явор Кунчев. Те получиха и безрезервната подкрепа на директора на Пловдивската опера Нина Найденова.

Искрено възхищение за превъплъщенията на великолепните актьори и певци Никеца като Исус, Владимир Михайлов - Юда, Юлия Йорданова-Керана - Мария Магдалена, Цвети Пеняшки - Пилат Понтийски, Евгений Арабаджиев - цар Ирод, Константин Кацаров - Анна, Владимир Ников - Каяфа, Марк Фаулър - Симон, Август Методиев - Петър. И разбира се аплодисменти за оркестъра, хора и балета на Пловдивската опера, за осветителите, звукорежисьорите, техническите служби, които винаги остават в сянката на прожекторите, но благодарение на които се ражда този спектакъл.

И за талантливия екип на "Исус Христос суперзвезда", и за публиката римският форум несъмнено даде една по-голяма енергия. "За мен самият спектакъл е изключително емоционален и ми се иска да използвам историята на този колизеум и да я вградя в нашия спектакъл, като се получи една симбиоза между пространство, идея и творчески екип", сподели Веселка Кунчева пред Lupa.bg преди събитието на Античния театър.

По думите на режисьорката този спектакъл е много истински и много сакрален и наистина Античният театър по уникален начин потопи зрителите в тази сакралност, сякаш с машина на времето ги изпрати в началото на Христовата ера, а след това ги изстреля в съвремието. За да разкрие какво всъщност се е променило и дали се е променило.

Интелектуалният замисъл на тандема Веселка Кунчева и Мариета Голомехова бе да пренесе историята за последните дни на Исус Христос и неговия сблъсък с един от най-верните му следовници - апостол Юда Искариотски в едно мрачно постапокалиптично бъдеще, в което човечеството върви към самоунищожение, лута се между вярата и безверието и търси своя нов Месия.

Философската концепция на талантливата режисьорка, позната и с други интригуващи спектакли като "Мария от Буенос Айрес", "Аз, Сизиф", "Вграждане", "Дама Пика", "Последното изкушение", "Полетът на къртицата", "Последният човек" и др., се ражда преди светът да бъде на ръба на своето изпепеление и далеч преди т.нар. пандемия.

В този смисъл „Исус Христос суперзвезда“ на Пловдивската опера е един дълго изстрадан спектакъл за всички негови създатели, защото се роди на сцената 20 месеца след първата дата на премиерата – 13 март 2020 г., когато в България бе въведен локдаун. Но напрегнатите дни на очакване на случването на спектакъла не сразиха вярата на артистите и точно като птицата Феникс - символ на безсмъртието и възкресението, спектакълът заживя своя истински сценичен живот от ноември 2021 г. И получи своето второ възкресение на Античния театър.

Времето доказа, че рок операта под режисурата на Веселка Кунчева наистина е пророческа и разкрива тенденциите в развитието на съвременното общество. Посланието, което режисьорката отправя с този пророчески спектакъл - че ако човечеството не спре да се самоунищожава и ако не приеме саможертвата вътре в себе си, то наистина ще се самоунищожи, прозвуча особено силно сред белите колони на древния Филипополис.

"Светът става изключително комерсиален, насочен към материалното, което е доста тъжно и се надявам, че чрез изкуството ние ще подаваме този сигнал, че трябва да се върнем към духовното, че това е единственото, което ни държи към човещината в нас", каза Веселка Кунчева пред Lupa.bg.

"Искахме да си представим какво би се случило, ако се появи отново Исус и ни спаси отново - дали бихме се променили, дали би имало надежда за света", разказа режисьорката. "Светът в момента е точно това – „Осанна“ – „Разпни го“. За съжаление вървим в едни много сгъстени времена - човек може да бъде обявен за светец и няколко часа по-късно да бъде абсолютно низвергнат от цялото човечество", добави тя.

Живеем в консуматорско общество, което е издигнало сребърниците в култ, а богатството на всяка цена се възприема като висша ценност. Общество, в което е лесно да купиш и да продадеш някого, да го предадеш и накрая да го убиеш, дори не физически. Общество, в което хората се отчуждиха, общество, което загуби представа за истината и започна да живее в един фалшив свят на социалните мрежи, общество, за което много лесно една лъжа, пусната удобно в публичното пространство, може да се превърне в абсолютната истина.

„Сценографията трябваше да асоциира подземен град, изоставено метро, счупени ескалатори, които се превръщат в Кръстния път към Голгота. Подземен град-гробище, в което сме заровили изгубените си души, с единствената цел да оцеляваме", споделя художникът Мариета Голомехова.

Изкушените от рок операта на Андрю Лойд Уебър и Тим Райс знаят, че в основата на историята е т.нар. „Тайно евангелие“, според което Юда, който е най-близкият приятел на Исус, е помолен от Христос да го предаде. В рок операта наблюдаваме няколко силни сблъсъка, отвеждащи ни към историята на човечеството - между Исус и Юда, между Исус и Пилат, между Юда и Каяфа и Анна, между цар Ирод и народа...

Рокаджии и оперни певци, участващи в "Исус Христос суперзвезда", са толкова точно на мястото си, толкова красиво и талантливо стоящи в ролите си. В сложния психологически дуел помежду си и Никеца като Исус, и Владимир Михайлов като Юда демонстрираха и на Античния театър върхова физическа форма наред с актьорския и вокалния им талант, тъй като на тях се пада честта много пъти да слизат и да се изкачват по металната постройка на библейско-съвременния град. Никеца е лиричен, Владо Михайлов - огнен, както подобава на образите им в тази рок опера.

"Благодарение на този спектакъл видях човещината на Христос – на него също му е било тежко, той също се е съмнявал, той дори е искал да се откаже в един момент, бил е тотално отчаян, защото явно ще се наложи наистина да умре, като вижда, че ще е жертвеният агнец", сподели пред Lupa.bg Николай Воденичаров-Никеца, който прави великолепна роля като Христос.

"Когато говоря за спектакъла настръхвам. Тежко е да си жертва, особено преди да го осъзнаеш, защото Исус преживява няколко стадия и според мен след като вече осъзнава накъде вървят нещата, силата му го кара да преживее през всички тези наказания и мъчения, през които го слагат всички тези, които са го въздигнали. Тежко е. Гледната точка е да се види тази цикличност на битието – как един човек се харесва на хората, а след това го сваляме, за да дойде друг", разсъждава талантливият певец и китарист.

За него най-емоционален момент е изкачването на Голготата и моментът на абсолютна тишина и в залата на операта, която се случи и в амфитеатъра. "Вълшебно е", не крие вълнението си Никеца, който с особено чувство изгражда сложния образ на Исус Христос. С целия трагизъм на Христос, родил се, за да спаси човечеството от безбройните му грехове, бавно, но достойно Никеца като Исус премина през Via Dolorosa, носейки на плещите си Кръста, за да изкачи своята Голгота и да бъде разпнат. И в този момент, в който кървавият кръст на гърба на Николай Воденичаров  стои пред погледа на зрителите те сякаш настръхват.

Владимир Михайлов е един много мощен и различен Юда, който всъщност придава смисъл на саможертвата на Исус и се превръща в по-голямата жертва, защото во веки върху него остава клеймото на предателя. "От дете съм почувствал, че съм подходящ за ролята на Юда преди да разбирам от религия и от всичко останало", сподели пред Lupa.bg Владимир Михайлов.

"Ролята на Юда винаги е голяма провокация, а и чисто музикално тя ми е харесвала повече. Влече ме персонажът да е интересен, да е плътен, да е сложен, да не е нито добър, нито лош. Привличат ме биполярни хора, които носят и много драма, и много болка, но същевременно и много любов. Интересна ми е тази двойнственост – това раздвоение на личността", каза харизматичният музикант по повод превъплъщението си като Юда.

Юда на Владимир Михайлов е образ извън клишетата, герой-бунтар, който изживява своя катарзис чрез т.нар. предателство в опит да спаси човечеството от лъжепророци. Няма как да не се съгласим с опитния актьор, че това представление е все по-силно, което е все по-тъжно.

Не по-малко отговорна е и ролята на Юлия Йорданова-Керана като Мария Магдалена и певицата е на висотата на тази отговорност като изпълнение. "Мария за мен е част от Исус, той не би могъл да продължи по пътя си без нея. Тя е една невидима опора. Тя е плътно до него, върви незабелязано, за да може, ако той прояви слабост или има нужда от нещо, тя да се появи, без да се натрапва, без да го блъска като Юда", анализира Веселка Кунчева. Едновременно с деликатното си, но силно присъствие Керана като Мария е онзи образ, който внася нежност и любов във време на раздори, падения и омраза.

Цвети Пеняшки, който играе ексцентричния Пилат Понтийски и е познат като куклен актьор и режисьор, прави забележителна драматична роля в "Исус Христос суперзвезда". Той също демонстрира уникална артистичност, пластичност и певческа дарба.

Вокалистът на популярната рок група "Ренегат" Константин Кацаров също е забележителен и ефектен като Анна и със своя невероятен глас, и със своя внушителен ръст. И Владимир Ников в ролята на Каяфа е безкомпромисен в изпълнението си.

Юдейският цар Ирод умело е застъпен в спектакъла чрез експресивното изпълнение на оперния бас Евгений Арабаджиев. Запомнящо се е и сценичното присъствие на Марк Фаулър като Симон. И Август Методиев е впечатляващ в ролята на Петър.

Веселка Кунчева използва наистина всеки сантиметър от красивото пространство на античната арена, за да хвърли мост между миналото и бъдещето и да ни накара по-силно да се замислим за настоящето. Този мост свързва човека от библейските времена с човека от съвременното западно, постапокалиптично общество, разкрива неговите страхове, надежди, грехове. 

И съвсем в унисон с модернистичната визия на постановката, в далечината, зад високите колони на древния форум, зрителите в Античния театър, които гледаха спектакъла от по-горните редове, можеха да видят светещата в червено реклама "Casino". И тя сякаш съвсем на място припомня, че животът е казино и препраща към думите на Веселка Кунчева: "За мен важното е човек наистина да се вгледа в себе си - какво прави и да прави избори, а да не върви по стадото."

Защото според режисьорката и Исус, и Юда, и Пилат правят своя тежък избор, за да може човечеството да бъде спасено и да му се даде шанс да продължи напред чисто. И защото в крайна сметка животът е поредица от избори. Важен е всеки избор, който човек прави, защото така той създава реалността си и е творец на живота си. И ако иска да промени тази реалност, ако иска да промени нещо в живота си - първата стъпка е да промени себе си. Или както казваше великият астрофизик Стивън Хокинг: “Всички доказателства сочат, че Бог е всъщност отявлен комарджия, а Вселената е голямо казино, където се хвърлят зарове и колелата на рулетка се завъртат по всякакъв повод.”

Безспорно новият български вариант на рок операта "Исус Христос суперзвезда", която бе изиграна на Античния театър в Пловдив, е събитие в нашия културен живот, което ще се помни и за което ще се говори дълго. Надяваме се, че Пловдивската опера ще включи "Исус Христос суперзвезда" в програмата на Opera Open догодина и през следващото лято спектакълът отново ще бъде игран в Античния театър. За да го видят повече хора.

Защото всяка секунда от спектакъла си заслужава да бъде видяна, усетена и осмислена в едно специално измерение, каквото в случая може да предложи само Античният театър в Пловдив. Очаква се през януари 2023 г. постановката да гостува и в София и да бъде показана в зала 1 на НДК. "Участвайте вътре, преживейте го вътре! Защото това е истина, ние не сме защитени и това не е приказка", казва Веселка Кунчева.

СНИМКИ: Александър Богдан Томпсън и Lupa.bg