Италианската оперна прима Фиоренца Чедолинс: Щастлива съм да пея на Нова година в Софийската опера
Певицата е впечатлена от куража и ентусиазма на маестро Карталов
Всяка година в навечерието на Новогодишната нощ, Софийската опера разтваря врати да посрещне своята публика за празнична наздравица с любими артисти и гости от световните оперни сцени. Тази година в традиционните Новогодишни концерти на Софиската опера, които се провеждат на 29, 30 и 31 декември ще гостуват италианското сопрано Фиоренца Чедолинс и баритонът Кирил Манолов.
На сцената в празничната гала през трите дни заедно с обичаните солисти на Софийската опера ще излязат и трима лауреати на Международния конкурс за млади оперни певци, който се организира от маестра Чедолинс - Ютон Шен от Китай, Едера Морчано от Италия и Давид Естебан от Еквадор.
Сред гостите на спектакъла са и актьорът и музикант Владимир Михайлов, който на сцената на Софийска опера е в главните роли в мюзикълите "Клетниците" и Mamma Mia!", басът Апостол Миленков и Рамона Толомани от Албания. Идеята за Новогодишната гала е на директорът на Софийска опера акад. Пламен Карталов. Режисьор на тазгодишната гала е Вера Петрова.
Фиоренца Чедолинс е добре позната на българската публика, тъй като тя участва в няколко постановки на Софийската опера. Тя изпълнява ролята на Сантуца в операта "Селска чест" от Маскани, поставена от режисьора акад. Пламен Карталов в рамките на фестивала „Музи на водата“ на езерото Панчарево. Италионското сопрано гостува в Софийска опера и с роли в "Норма“, „Дон Карлос“ и „Тоска“ и е очарована от професионализма на българските музиканти.
По време на Новогодишната гала Фиоренца Чедолинс ще изпълни ария на Адриана от „Адриана Лекуврьор“ от Франческо Чилеа. Тя ще участва и в действието от операта "Травиата" - "Наздравица" заедно със солисти от Софийската опера.
По време на среща с медии часове преди първия Новогодишен концерт на 29 декември италианското сопрано сподели, че е изключително щастлива да пее в Софийската опера навръх Нова година, както и да посрещне 2023-та година в България. Очарователната италианка живее заедно със съпруга си в Лугано, в италоезичната част на Швейцария.
"Това, което най-много ме впечатлява е куражът на маестро Карталов. Това е един вулкан. Впечатлява ме и че публиката много обича да слуша, да гледа. Всички плачат и се оплакват, че нямат пари, но това, което е важно - това са идеите, да имаш смелостта да правиш нови неща. Маестро Карталов има този ентусиазъм, даже леко лудост.
Когато пеех Сантуца в "Селска част" на Панчаревското езеро имах невероятното усещане, че могат да се създават спектакли, разбира се и с многото затруднения и парични, технически, организационни, но вие имате куража да го направите. Важното е нещата да се изобретят, да се измислят. Трябва да се правят чудеса. В крайна сметка музиката е едно чудо", сподели Фиоренца Чедолинс в отговор на въпрос на Lupa.bg какво най-много е впечатлява от работата й в България.
„Готови сме за четвъртото издание на конкурса и се надяваме, че изключително добри млади – особено български, певци ще се запишат, защото имат възможността да направят своя дебют и в Софийската опера, и в много други опери, които са значими“, коментира още тя по отношение на конкурса, който организира. Оперната прима допълни, че записванията за форума са отворени до 18 февруари, а победителите ще бъдат представени през лятото.
Първото издание на конкурса се състоя през 2020 г., когато в журито е и маестро Пламен Карталов. „Периодът беше изключително труден. Всички бяхме затворени. Всички мои ученици не знаеха какво да правят. И публиката не знаеше какво да прави. И аз си помислих, че можем да направим нещо в интернет пространството така, че всеки един да може да създава своето видео дори от вкъщи“, разказа Фиоренца Чедолинс.
По думите й, най-много я изненадва въображението на участниците в конкурса. „Беше изключително красиво. Някои бяха наистина затворени в домовете си, дори с ковид. И си измислиха невероятни неща. Певецът, който ще пее тази вечер, направи една режисура, една много драматична ария на тенор от сарсуела. Той пее с душа и в края на това видео се лее даже кръв като във филм на Хичкок“, разказа италианското сопрано. Фиоренца Чедолинс допълни, че видеа от форума се публикуват в социалната мрежа „Фейсбук“, а през месец септември записът от последното издание на конкурса е гледано три милиона пъти.
Относно плановете си за бъдеща работа със Софийската опера, тя коментира, че вече води разговори с акад. Пламен Карталов. „Аз бих искала да направим опери, които са по-редки, като например „Мадам Сан-Жен“, каза Чедолинс. Неин композитор е Умберто Джордано.
Чедолинс е пяла главните роли в опери от Верди и Пучини в някои от най-големите световни театри, включително Миланската „Ла Скала“, Виенската държавна опера, „Метрополитън“ в Ню Йорк, Кралската опера „Ковънт гардън“ в Лондон, Парижката национална опера, Цюрихската опера, Залцбургския фестивал, Баварската държавна опера в Мюнхен, Новия Токийски национален театър, Националната академия „Санта Чечилия“ в Рим, театър „Реал“ в Мадрид, театър „Лицеу“ в Барселона, Арена ди Верона, театър „Ла Фениче“ във Венеция, театър „Реджо“ в Парма, „Маджо музикале фиорентино“, театър „Сан Карло“ в Неапол.
Работила е с диригенти като Зубин Мета, Рикардо Мути, Мюнг Вун Чунг, Рикардо Шаи, Лорин Маазел, Фабио Луизи и др.
Обширната й дискография включва няколко DVD-та, включително „Дон Карлос“ на живо от Миланската „Ла Скала“, „Фалстаф“ от Залцбургския фестивал, „Луиза Милер“ от Вердиевия фестивал в Парма, „Мадам Бътърфлай“ и „Тоска“ от Арена ди Верона и др.