Кафе и капучино вечер? "Не става, машината е измита."

Кафенета и сладкарници масово удрят кепенци час преди края на работното време

Новини
21:30 - 08 Септември 2025
3113
Кафе и капучино вечер? "Не става, машината е измита."

Търговците съвсем го удариха през просото – магазини и кафенета работят в странен график, който няма нищо общо с обявения. Персоналът гледа да спести от вечерния труд и затваря къде с половин час, къде с час по-рано, оплакват се много клиенти. Така посетителите често остават неприятно изненадани, когато видят табелка „Затворено” на място, което би трябвало да работи. Явно и глобите за нарушения на графика не плашат персонала –те са от 300 до 1000 лв., а имуществената санкция за фирмата може да достигне 3000 лв.

Всъщност своеволията на персонала идва оттам, че търговците масово удължават работното време на заведения и магазини, като разчитат, че хората са склонни да стоят до по-късно вечер навън. Разтегленият график обаче не се спазва от продавачите – недоволни от заплащането и безкрайния работен ден, всички бързат да си тръгнат.    

Шампиони по ранно затваряне са предимно квартални кафенета, които обявяват работно време, което остава само на табелката. Много от тях затварят доста по-рано, или просто гледат до колко часа има клиенти и ако решат, че напливът не е голям– просто приключват, без да се съобразяват с графика. В такива случаи приканват и вече седналите на масите да побързат да си тръгват, което е извън всякакъв потребителски етикет и добри обноски.      

Покрай тези хитротии, се разиграват и куп нелепи истории  по кафенетата, в които персоналът хич не ще да виси за по двама-трима посетители. Така обявеното работно време до 20 ч., например се намалява на 18,30, а по-късните посетители се изненадват неприятно на затворените врати. Това обаче си е пряк начин да загубиш и малкото посетители, които все пак разчитат на точното работно време, за да пийнат кафе или нещо разхладително, но така и не успяват.     

Почти утвърдена в София и в други градове практиката да не можеш да поръчаш напитка – дали кафе, капучино или лате, час преди края на работния ден.

В последните години се утвърди порочната практика да се мият машините предварително, след което да се отказват топлите напитки на клиенти половин или един час преди приключването на работния график.

В такива случаи, на поръчката за кафе, персоналът отговаря, че кафе няма, а машината вече е измита. Служителките по бистра и сладкарници гледат да измият машините с час и нещо предварително с идеята, че никой няма да пие кафе след 18,30, например. Но такава логика няма.

Твърде много хора пийват кафе и безалкохолно след работа за разтоварване и тъкмо за тях тези търговски номера са изключително дразнещи.

„Знаем си няколко кафенета, в които изобщо не ходим след 18,30, защото няма да ни сервират, въпреки че работното време е до 20 часа.  Оправданието е винаги едно и също – измили сме машината, няма как. Това се прави, за да не губят време и след края на работното време веднага да изхвърчат от помещенията.”

В такива случаи евентуално ще ви предложат да ви направят нескафе на малка машинка, която е като резервна за такива случаи. Добре е обаче да настоявате да получите желаната напитка, която искате в обявеното работно време и да сигнализирате управителя, съветват експертите.

Другият отблъскващ навик на сервитьори и продавачи е да раздигат с шум и тракане маси, столове, да прибират пепелници и чинии и да свалят сенниците пак много преди края на работния ден. Така посядането на чашка привечер за миг спокойствие може да се окаже доста изнервящо занимание, предвид суматохата, която се създава около клиентите.

„Вече си знаем къде може да поседнем спокойно и къде ще ни прогонят с тракане и прибиране на маси.”, наясно са клиентите.  

Според Закона за защита на потребителите работното време трябва да бъде ясно обявено и спазвано. Глобата при нарушение е от 300 до 1000 лв., а имуществената санкция за фирмата може да достигне 3000 лв., обясни Габриела Руменова от „Ние потребителите.”

„Дори приключването на работа 15 минути по-рано може да създаде сериозен проблем – клиентът е изгубил време и пари, за да стигне до обекта, но така и не е получил желаната услуга. Това уронва и имиджа на търговеца“, допълва експертът.