Как дубайският шоколад превзе света
Световни гиганти се надпреварват с продукти с това наименование

Дубайският шоколад завладя света и се продава вече буквално във всеки магазин. Големи вериги и производители на шоколад се възползваха от популярността му и създадоха десетки дубликати, пише Investor.bg.
Идеята за "дубайски шоколад" се заражда през 2021 г. в главата на тогава бременната основателка и главен изпълнителен директор на Fix Dessert Chocolatier Сара Хамуда, разказва тя пред CNBC. Оригиналните шоколадови блокчета са пълни със смес от крем с шамфъстък, кадаиф и тахан.
"Единственото, което знаех, беше, че искам да създам шоколадово блокче, което по същество е десерт, обвит в шоколад, но изглежда и се усеща като шоколадово блокче", казва Хамуда.
През декември 2023 г. дубайският шоколад става популярен в социалните мрежи.
"Вместо да получаваме по една поръчка всяка седмица, започнахме да получаваме по 10, 15 поръчки", разказва тя. "Беше вълнуващо, но и също, о, боже мой, как се случва това."
Шоколадите Fix се предлагат само в Дубай и се доставят два пъти дневно чрез местната услуга за доставка Deliveroo. Периодично се предлагат в безмитния магазин на международното летище в Дубай, който съобщи, че през април са продадени над 1,2 млн. шоколада за 22 млн. долара.
Обединените арабски емирства обаче не участват в международни спогодби за защита на търговските марки, които биха осигурили защита на името на дубайския шоколад, а това улеснява всяка компания да направи негова имитация.
Производителят на шоколад Lindt, който има печалба в размер на 6,2 млрд. долара за финансовата 2024 година, продаде ограничена серия шоколади през декември 2024 г. и заяви, че разработва нова постоянна рецепта за дубайски шоколад "в отговор на огромното търсене".
През април Shake Shack пусна лимитирана серия млечни шейкове с тези вкусове. Crumbl работи по втори вариант на брауни. Starbucks не създаде официален продукт, но популяризира идеята на клиент за напитка, вдъхновена от дубайския шоколад, за която по-късно заяви, че е увеличила продажбите сред потребителите от поколението Z.
Baskin-Robbins и Dunkin', които са собственост на Inspire Brands, пуснаха на пазара десерти, вдъхновени от дубайския шоколад, в страни като Малайзия и Нидерландия, но не потвърдиха дали ги въвеждат на пазарите в САЩ.
Nuts Factory, базиран в Ню Йорк магазин за сушени плодове и ядки, твърди, че е първата компания, която е направила дубликат на дубайския шоколад в града. Продажбите му започнаха през юли, след като компанията тества различни версии само за няколко дни, казва нейният главен изпълнителен директор Дин Алал. Шоколадите се произвеждат ръчно и през лятото се е наложило да има ограничение от един брой на клиент в магазините.
"Хората започнаха да се обаждат непрекъснато. Не можехме да отговорим на търсенето и просто обърнахме света с главата надолу, за да сме сигурни, че ще отговорим на търсенето. И мисля, че сега сме в добра форма", казва той.
Алал казва, че компанията е произвеждала "няколкостотин" шоколада на ден. Сега тя произвежда "няколко хиляди" дневно, тъй като магазините са добавили повече вкусове, наели са допълнителни работници и са закупили повече машини, за да отговорят на търсенето. Nuts Factory е създала и други десерти, вдъхновени от дубайския шоколад.
Тенденцията продължава вече 18 месеца и нови и нови компании се присъединяват към нея. Trader Joe's съвсем наскоро пусна на пазара в САЩ вероятно най-евтиния вариант на дубайски шоколад на цена от 3,99 долара.
Твърде рано е да се проследят комбинациите с вкус "дубайски шоколад" в менютата на ресторантите, казва консултантската фирма за хранителни услуги Technomic, но комбинациите с вкус на шоколад и шамфъстък в менютата на ресторантите са се увеличили с 22,3% между четвъртото тримесечие на 2023 г. и същия период на 2024 г. и са се увеличили с 5,9% предходната година.