Как и защо модата реагира на забраната на абортите в САЩ?

Стил
15:00 - 04 Юли 2022
1998
Как и защо модата реагира на забраната на абортите в САЩ?

Много странни неща се случват по света, но идеята, че в 21 век ще обсъждаме сериозно забрана на абортите в страната с най-голяма икономика в света, доскоро изглеждаше пълен абсурд. Този момент обаче настъпи. Миналата седмица Върховният съд на САЩ отмени решението на Roe v. Wade от 1973 г., което признава правото на аборт за конституционно. Отсега нататък всяка държава може независимо да забранява абортите на своя територия - и дори за жертви на изнасилване. Това право беше незабавно използвано от 7 държави, в още 13 това ще се случи „в най-близко бъдеще“. 

Модните марки, които през последните години отговарят на ключови теми от социалния дневен ред, започнаха да реагират незабавно. Както показа опитът от протестите #BlackLivesMatter и ситуацията в Украйна, закъснялата реакция понякога е по-лоша от мълчанието - затова беше необходимо да се направи изявление и да се вземат някои мерки още в първите дни. А репутацията отдавна се е превърнала в най-скъпия ресурс, който една марка може да има - и не можете да компенсирате удара върху нея с нито една успешна колекция и никакви най-продавани аксесоари.

Gucci реагира на ситуацията. Още през 2019 г., когато току-що започнаха разговори за възможна забрана на абортите в САЩ, Алесандро Микеле показа колекцията Resort 2020, посветена на борбата на жените за собствените им репродуктивни права. 3 години по-късно ситуацията вече не изисква изявления, а съвсем реални действия. Gucci също не се поколеба с тях: марката веднага обяви, че ще покрие всички разходи на американски служители, които ще трябва да пътуват до други щати за необходимите медицински услуги.

Balenciaga очаквано се присъединиха към колегите си от конгломерата Kering. „В светлината на последното решение на Върховния съд на САЩ, ние ще разширим медицинското покритие за нашите служители в САЩ, които живеят в щати, които имат ограничения върху репродуктивната медицина. Те ще покриват пътуванията до други щати“, се казва в изявление на марката. Разбира се, решенията на Gucci и Balenciaga отразяват общата позиция на тяхната компания "майка" - холдингът Kering. „Марките Kering се противопоставят на всяка форма на дискриминация срещу жените. Подкрепяме свободното право на жените да вземат свои собствени решения във всичко, което се отнася до телата и живота им“, казаха представители на луксозния конгломерат. Тяхната позиция беше споделена от Capri Holdings, която включва Michael Kors, Versace и Jimmy Choo. Разбира се, младите марки също не останаха настрана. Британската дизайнерка от турски произход Дилара Финдикоглу все още не е изразила директно позицията си, но даде да се разбере какво мисли по въпроса. Тя създаде синьото корсетно боди, носено от певицата Лорд на неотдавнашния фестивал в Гластънбъри - и изпрати съдиите от Върховния съд на САЩ от сцената с техните решения по дяволите.