Как Китай почти съсипа зеления преход на Евросъюза
На фона на усилията на Брюксел да декарбонизира икономиката на блока, Пекин ограничи износа на критични минерали
На фона на усилията на Европейския съюз да декарбонизира икономиката на блока, Китай ограничава износа на критични минерали. Това ще засегне ключови сектори. Китай е най-големият производител на два минерала - галий и германий, които ще бъдат обект на ограничения за износ следващия месец.
Проблемът, че те са от огромно значение за индустрията за производство на полупроводници, секторите на телекомуникациите и електрическите превозни средства.
ЕС получава 71% от своя галий от Китай и 45% от своя германий.
Този ход идва няколко седмици след като ЕС започна стратегия за икономическа сигурност, която цели надзор върху износа на критични технологии и може да ограничи изходящите инвестиции. Блокът се стреми към по-голяма сигурност, на фона на това, че страни като Китай и Русия все повече използват търговията и контрола над важни доставки за постигане на политически и дори военни цели, пише Bloomberg.
"Суровата реалност е, че на Запада ще му трябва поне десетилетие, за да намали риска от веригите за доставки на минерали в Китай",
това смята Симоне Талиапиетра от мозъчния тръст Bruegel в Брюксел. По думите му действията на Китай в момента са сериозно напомняне за това "кой има надмощие в тази игра".
ЕС получи тежък удар и добър урок, когато Русия започна войната в Украйна миналата година. Настъпи голяма инфлация, имаше опасания, че цели индустрии може да се сринат, блокът се втурна да търси нови доставки на петрол и газ. Някои от държавите-членки на блока разчитаха прекалено на евтиния руски суров петрол и газ, което притесняваше други. Същото се забелязва в политиката на ЕС спрямо Китай, като някои от страните не желаят да изложат на риск търговските си отношения с втората по големина икономика в света.
Пазарът на Китай на стойност 6,8 трилиона долара е голяма дестинация за износ на автомобили, фармацевтични продукти и машини от Европа.
Големи имена като германските производители Volkswagen, Mercedes-Benz и Bayerische Motoren Werke (BMW) имат фабрики в Китай и трите производителя сега продават повече превозни средства в Китай, отколкото на другите пазари.
Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен твърди, че блокът трябва да "намали риска" от Китай, но без пълно "откъсване".
Законът за критичните суровини на ЕС стартира през март. Той има за цел да се облекчи финансирането и разрешаването на нови проекти за добив и рафиниране и да се сключат търговски съюзи, за да намали зависимостта на блока от китайски доставчици. Идеята също е да се класифицират като суровини от първостепенно значение в новия Закон. ЕС ще се стреми да увеличи вътрешното производство и да намали зависимостта от вноса.
Държавите-членки предприемат още по-строги мерки. Нидерландското правителство миналата седмица обяви мерки, които ще попречат на компанията ASML Holding NV, която има монопол върху машините, необходими за производството на най-модерните полупроводници, да продаде част от оборудването си на Китай.
Ескалацията на напрежението може да застраши изпълнението на целите на блока за декарбонизиране на икономиката.
Ограниченията за износ на споменатите минерали от Китай идва, когато ЕС предприема безпрецедентна реформа за намаляване на въглеродните емисии в целия блок - от производството на енергия до селското стопанство и транспорта. Зелената сделка има за цел е регионът да стане въглеродно неутрален до 2050 г. Ето защо ще е
нужен достъп до огромни количества критични материали, които се използват за производството на слънчеви панели до електрически превозни средства.