Как репутацията стана най-ценният ресурс за модните марки

Брандовете говорят за дискриминация срещу азиатците

Стил
16:23 - 06 Април 2021
3557
Как репутацията стана най-ценният ресурс за модните марки

Oт началото на пандемията на коронавируса в Съединените щати започнаха да нарастват не само случаите на инфекция, но и прояви на суровост и агресия към хората с азиатски външен вид. Според логиката на агресорите азиатците са виновни за пандемията, което означава, че те заслужават отмъщение за това. Освен това никой не разделя хората по националност. 

Само през последните месеци 84-годишен мъж от Тайланд е бит до смърт в Сан Франциско, 61-годишен филипинец е нарязан с канцеларски нож в метрото в Ню Йорк и 51-годишен азиатец, който пожелал да остане анонимен е бил бит със собствения си бастун в Лос Анджелис. И това не брои хилядите случаи на обиди и други незначителни прояви на агресия, повечето от които жертвите дори не подават сигнал в полицията. 

ДНЕС ИЗБРАНИТЕ ОТ ВАС ДИЗАЙНЕРИ ОПРЕДЕЛЯТ НЕ САМО ВАШИЯ ВКУС, НО И КОЛКО ВИ Е ГРИЖА ЗА ПРОБЛЕМИТЕ НА ГЛОБАЛНОТО ЗАТОПЛЯНЕ, ДОМАШНОТО НАСИЛИЕ ИЛИ ИЗПОЛЗВАНЕТО НА РОБСКИ ТРУД.

Това напомня ли ви за нещо? Миналогодишните протести на Black Lives Matter започнаха по същия начин. Проблемът се зараждаше от години, но бяха необходими множество обстоятелства, за да премине дискусията на национално (а след това и международно) ниво. Както в случая с правата на чернокожите, проблемът с дискриминацията срещу азиатската общност също не е възникнал вчера. Но само рязкото увеличаване на случаите на открита агресия накара хората да говорят за това на глас. И модната индустрия също - и ако в случая на Black Lives Matter марките взеха участие само когато масовите протести и погромите на луксозни бутици вече бяха започнали, то този път, изхождайки от опит, те решиха да вземат думата преди да бъдат принудени от общество.

Делото Black Lives Matter най-накрая постави въпроса за важността на работата със социалната програма. Изведнъж се оказа, че правилното и социално одобрено послание е не по-малко важен фактор в оценката на марката от обществото, отколкото дизайнът и качеството. Не е достатъчно само да се правят красиви дрехи - трябва да има нещо зад това, трябва да означава нещо. И не само като статусен символ, но и като знак за принадлежност към нещо голямо и важно.  Днес според вида дизайнери, които избирате, се оценява не само вкуса ви, но и колко много ви интересуват проблемите за глобалното затопляне, домашното насилие или използването на робски труд. Следователно купувачите са по-склонни да харчат пари за неща от марки, които се грижат. Самите марки разбраха това - и се включиха активно в социалния дискурс.

ЖИВЕЕМ В МНОГО ПОЛЯРЕН СВЯТ: АКО НЕ СТЕ „ПРОТИВ“, ВИЕ АВТОМАТИЧНО СТЕ „ЗА“. И НИКОЙ НЕ ИСКА ДА БЪДЕ „ЗА“ ПОЛОВА, РАСОВА ИЛИ ДРУГА ДИСКРИМИНАЦИЯ

И тогава, така наречената „култура на отмяна“ стигна до заключението, че не само тези, които действат активно в противоречие с новата етика, могат да „отменят“ не само онези, които са решили тихо да „седнат“ и да останат неутрални. Живеем в много полярен свят: ако не сте „против“, вие автоматично сте „за“. И никой не иска да бъде „за“ пол, раса или каквато и да е друга дискриминация. Затова най-големите марки се втурнаха незабавно да декларират своята подкрепа за движението Stop Asian Hate - засега то не премина в активна фаза с протести и разделяне на цялото общество на воюващи лагери, например, Каролина Ерера, Томи Хилфигер, Тори Бърч, Оскар де ла Рента, Диор и Прада , наред с други, публикуваха официални изявления на своите уебсайтове и социални мрежи, че осъждат всяка проява на насилие над азиатската общност. Паричните дарения в подкрепа на жертвите и неправителствените организации не се обявяват толкова активно, но няма съмнение, че ако протестите преминат в активна фаза, този инструмент също ще бъде използван. Ако опитът на Black Lives Matter е научил индустрията на нещо, тогава е ясно, че е по-добре да бъдете инициативна, отколкото да се извинява дълго (и не винаги ефективно).

И така репутацията днес стана много скъпа - в истинския смисъл на думата. Брандовете инвестират десетки или дори стотици милиони в изграждане на собствен имидж, изграждане на етични, производствени и дистрибуторски вериги, разработване на нови устойчиви материали и т.н. И просто губенето на всички тези пари и усилия заради една нелепа грешка явно не е най-добрият сценарий. Следователно марките реагират на всичко, което по един или друг начин вълнува обществото - и го правят по-бързо и по-ефективно всеки път.