Как се става милиардер от маратонки : Историята на Роджър Федерер

Тенесистът печели много от турнирите, но най-големият дял от богатството му идва именно от швейцарски производител на спортни обувки

Спорт
15:00 - 29 Юни 2025
2817
Как се става милиардер от маратонки: Историята на Роджър Федерер

Тенис легендата Роджър Федерер вече е един от малкото спортисти, които могат да се нарекат милиардери.

Федерер, който спечели 20 титли от Големия шлем между 2003 и 2018 г.,  натрупа 130,6 млн. долара от наградни фондове по време на 24-годишната си спортна кариера, която приключи през 2022 г. Но по-голямата част от богатството на швейцарската звезда идва от серия от сделки със спонсори, наред с проницателна му инвестиция в местна марка маратонки, пише Investor, цитирайки публикация на Bloomberg.

Според  индекса на милиардерите на Bloomberg нетното състояние на Федерер е около 1,3 млрд. долара, което го поставя в елитна класация, в която влиза и Майкъл Джордан с 3,5 млрд. долара. Миналата година Bloomberg изчисли богатството на Тайгър Уудс на около 1,36 млрд. долара.

Според близки до Федерер хора, швейцарецът притежава значително повече от 1 млрд. долара. Оценката на Bloomberg взема предвид приходите, инвестициите и рекламните сделки на Федерер през кариерата му, коригирани спрямо преобладаващите данъчни норми в Швейцария.

Много от сделките му са сключени с продължителност от десетилетия, от спонсорства с банката Credit Suisse (сега UBS Group AG), производителя на часовници Rolex и швейцарския производител на шоколад Chocoladefabriken Lindt & Sprungli AG. Федерер е изградил и тясна мрежа от консултанти около себе си, включително чрез Team8 - компания, която той съосновава с дългогодишния си агент Тони Годсик през 2013 г., както и чрез швейцарската фирма Format A AG, която помага за управлението на различни инвестиции, и неговата благотворителна фондация.

„Федерер е напълно безпристрастен. Той никога не казва грешни неща“, посочва спортният анализатор Боб Дорфман. „Той не е от типа хора като Джон Макенроу, които са емоционални личности. Но по отношение на продаваемостта, той е един от най-добрите в тениса“, изтъква Дорфман.

Най-големите сделки на Федерер стават факт към края на кариерата му.

До 2018 г. се появяват условия за подновяване на договора с Nike Inc. - подписан за първи път през 1996 г. Тенисът не е основен пазар за Nike, което позволява на Годсик да опита с други потенциални партньори. Популярната марка Uniqlo, собственост на японската Fast Retailing Co., предлага на Федерер 300 млн. долара за 10 години, за да бъде една от водещите спортни икони на компанията. По това време Федерер е на 37 години и близо до прекратяване на активна тенис кариера, като в условията на сделката няма клауза за прекратяване при оттегляне от спорта. Изборът тук е очевиден.

Все пак това не е най-успешната сделка на Федерер. Това е инвестиция, която идва чрез случайно представяне от съпругата му, която купува чифт маратонки от обещаващата  швейцарска марка On. В Швейцария има много банкери и адвокати, но не и много спортни марки. Основана през 2010 г., On става известна като марка висок клас маратонки за джогинг. Отличителната ѝ подметка, в която има повече празно пространство, отколкото гума, е базирана на прототип, направен от съоснователя Оливие Бернхард - бивш професионален състезател по сериите триатлон Ironman - който залепва парчета от градински маркуч към основата на маратонките.

За разлика от сделката с Nike, Федерер има право да си намери спонсор в индустрията за спортни обувки, защото Uniqlo не произвежда такива. Фанатик на тема маратонки, който притежава над 250 чифта, Федерер кани основателите на On на вечеря в Цюрих. Годсик също има връзка с тях чрез инвестиция във фирмата. В крайна сметка е сключена сделка, според която Федерер купува около 3% дял в On Holding AG и прекарва време в лабораторията им, проектирайки собствената си обувка.

Към момента пазарната оценка на On достига 17 млрд. долара, което означава, че делът на Федерер в компанията достига 500 млн. долара.

Досега Федерер избягваше прекомерната публичност като роли на коментатор или съмнителни спонсорства. Наскоро той развя френското знаме, за да даде старт на автомобилното състезание "24 часа на Льо Ман" и пусна нова колекция дрехи Uniqlo в Париж. Вероятно ще бъде и на „Уимбълдън“  - арената, на която постига най-големите си триумфи - когато шампионатът започне следващата седмица.