КАКВА ИЗНЕНАДА: Русия не ще да разчита черните кутии на самолета на Пригожин

Москва не била длъжна да спазва международните правила за разследване на самолетни катастрофи

Русия
12:10 - 30 Август 2023
4387
КАКВА ИЗНЕНАДА: Русия не ще да разчита черните кутии на самолета на Пригожин

Русия е информирала службата за разследване на самолетни катастрофи на Бразилия, че няма да разследва катастрофата със самолета бразилско производство Embraer, при която загина лидерът на наемниците от „Вагнер“ Евгений Пригожин, според международните правила „в момента“, съобщи бразилската служба, цитирана от Ройтерс.

Пригожин, двама високопоставени членове на частната му военна компания „Вагнер“ и четирима охранители бяха сред десетимата души, които загинаха при катастрофата на самолета Embraer Legacy 600 северно от Москва миналата седмица.

Той загина два месеца след краткия метеж срещу висшето руско военно ръководство, който беше най-голямото предизвикателство пред президента Владимир Путин, откакто той дойде на власт през 1999 г.

Бразилският център за разследване и предотвратяване на авиокатастрофи (CENIPA), в интерес на подобряването на авиационната безопасност, съобщи, че ще участва в ръководеното от Русия разследване, ако бъде поканена и то се провежда според международните правила.

Руската служба за контрол на гражданското въздухоплаване „Росавиация“ не беше длъжна да се съгласи с искането на CENIPA, но някои бивши следователи заявиха, че трябва, тъй като САЩ и други западни правителства подозират, че Кремъл стои зад катастрофата на 23 август на самолета Embraer Legacy 600, който през годините е доказал надеждността си от гледна точка на безопасност.

Кремъл отрича да е замесен. Пригожин публично критикуваше начина, по който Москва провежда нашествието си в Украйна. Наемниците от „Вагнер“ участваха в битки там на страната на Русия.

Според Международната организация за гражданска авиация (ИКАО) полетът от Москва с дестинация Санкт Петербург е бил вътрешен, затова не е съобразен с международните правила, известни в индустрията с правното им наименование „Анекс 13“.

„Те не са длъжни, само е препоръчително да го направят“, коментира ръководителят на CENIPA бригаден генерал Марсело Морено, след като агенцията изпратила имейл миналата седмица с въпрос дали Русия е отворена за такова разследване.

„Но ако кажат, че ще отворят разследването и ще поканят Бразилия, ние ще участваме от разстояние“, уточни той.

Американският консултант по авиационната безопасност и бивш следовател Джон Кокс коментира, че вътрешно руско разследване винаги ще буди съмнения без участието на Бразилия, страната, където е произведен самолетът.