Караджов си иска пълната такса от концесионера на столичното летище от 2026 г.
Транспортният министър посочи, че отсрочката е временна мярка, дадена при изключителна ситуация - световната пандемия
Министерството на транспорта и съобщенията настоява концесионера на летище "Васил Левски" - София SOF Connect да започне да плаща пълния размер на дължимата концесионна такса от 1 януари 2026 г. За 2025 г. сумата е близо 40 млн. евро без ДДС. Това заяви министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, цитиран от пресцентъра на МТС.
Вицепремиерът отбеляза, че пътническият трафик е напълно възстановен и надхвърля предпандемичните нива. По думите му летище "Васил Левски" в София е в най-доброто си състояние.
Според SOF Connect условията за възстановяване на концесионните плащания не са изпълнени и те могат да предложат по 9 вместо 40 милиона евро на година, а отсрочката да продължи до 2031 година. Концесионерът посочи, че резултатите трябва да се гледат на "кумулирана база", т.е. за целия период на концесията от 35 години. От компанията добавят, че възстановяването на трафика не означава, че пандемията не е оказала негативно въздействие върху концесията.
Гроздан Караджов отбеляза, че не може изкуствено да се смесват годините на локдаун с годините на възстановяване, за да се създаде илюзия, че балансът не е постигнат. Според него такива еквилибристики не са предвидени нито в договора, нито в Закона за концесиите. Той подчерта, че разбира нежеланието да се плаща концесионна такса максимално дълго, но изтъкна, че договорът и анексът към него са ясни - отсрочката на плащанията важи, докато икономическият баланс не бъде възстановен.
Транспортният министър посочи, че отсрочката е временна мярка,
дадена при изключителна ситуация - световната пандемия, а не амнистия за вечни времена. В момента концесията е икономически дисбалансирана в ущърб на държавата, което е недопустимо както поради загубите за бюджета, така и поради заплаха от санкционирането на България заради недопустима държавна помощ, поясни той.
Караджов смята за странно настояването на SOF Connect държавата да го компенсира със 70-80 млн. евро за предстоящия ремонт на пистата
по изисквания на EASA. В договора наистина има текст, който допуска в определени случаи концесионерът да бъде компенсиран - когато е налице "квалифицирана законодателна промяна", настъпила след датата на договора, и тя налага непредвидени капиталови разходи. По думите му обаче изискванията на EASA обаче не попадат в тази хипотеза. Те произтичат от стандартите на ICAO, приети и комуникирани с България още през март 2020 г., т.е. преди концесионният договор да влезе в сила.
Поддържането на пистата в изправност и в съответствие с авиационните изисквания е основно задължение на концесионера по договора. Летищата в ЕС, които са на концесия, извършват аналогични ремонти без държавата да ги обезщетява. Това е част от нормалната капиталова програма на оператора.
Ремонтът на пистата е отговорност на концесионера,
а не на българската държава, каза още Караджов.
Министърът на транспорта отбеляза, че очаква в най-кратък срок да се подпише нов анекс със SOF Connect за възобновяване в пълен размер на годишните концесионни плащания от 1 януари 2026 г. Концесионерът трябва да предостави и ясни параметри и срокове за изпълнение на инвестиционната си програма - ремонта на пистата съгласно изискванията на EASA и по-бързото построяване на Терминал 3. По думите му държавата има твърда и последователна позиция за защита на обществения интерес, осигуряване на сигурността на летището и спазването на концесионния договор. И няма намерение да я променя в нечий частен интерес.