Кметът на курортния град Георги Лапчев пред Lupa.bg: Ферибот може да свърже Царево с Истанбул
Фериботна линия може да свърже в близко бъдеще Царево и Истанбул и туристите, които отдъхват в живописния български курорт да отскачат за няколко часа до турския мегаполис. Новината съобщи пред Lupa.bg кметът на Царево Георги Лапчев. Тази негова мечта, както и акустирането на големи яхти и круизни кораби в Царево отново излиза на дневен ред, след като в резултат на дългогодишна битка общината официално получи разрешение от правителството за строеж на рибарското пристанище в града.
Според проекта рибарското пристанище в черноморския курорт ще се разшири, като увеличи капацитета си с 60 процента и така в него вече ще могат да се обслужват не само малки риболовни лодки и кораби, но и големи яхти и други по-мощни плавателни съдове.
Със стогодишен пирон кметът на Царево инженер Георги Лапчев заби в понеделник разрешението за строеж на рибарското пристанище в града. Точно 100 години по-късно Порт Царево отново има съгласието на държавата посредством разрешение за строеж, с което Портът да бъде обновен и разширен. Спазвайки символиката, кметът постави на видно място в рибарската хижа (Кеханата) влязлото в сила разрешение за строеж, закрепяйки го на стената с ръчно изработен пирон за лодка на точно 100 години. Документът бе жадуван и очакван най-вече от рибарите в общината.
"Порт Царево е едно от трите значими пристанища за нашата държава от преди 100 години. То е едно от най-дълбоките, първата порта на Европа, поглеждайки от изток. Както Хемингуей е казал една крилата фраза „Всичко, което е далече от морето, е провинция", така няма как да не е изключително значимо за Царево и за целия регион това пристанището да се разширява", коментира Георги Лапчев пред Lupa.bg.
"Риболовният флот на Царево - малките рибарски лодки, е един от най-многобройният по цялото Черноморие. Нашата рибарска общност наистина е една от най-големите, заради което липсата на достатъчно места за лодките винаги е било проблем", добави кметът.
"Много радушно се прие идеята още преди години, когато тръгнахме да разработваме този проект. Той ни отне шест години и пет правителства. Трудно се случи развиването на проекта, защото е и много важен. Може би това е най-големият и значим проект за Община Царево, правен през последните 50 години. За пръв път от 100 години държавата дава право на общината да стане собственик на акватория, а както знаем тя е изключителна държавна собственост. Но сега, поглеждайки в кадастъра, можем да видим, че една част от морето, е собственост на Община Царево и там може да се развие въпросното разширение на пристанището", обясни Георги Лапчев.
"Пристанищният залив на Царево е огромен, ние имаме щастието нашият град да е на по-голяма надморска височина в сравнение с останалите градове, така че от самия град, от всичките му точки се вижда пристанището. Изграждайки такъв проект, първо ще бъде изключително красиво и от туристическа гледна точка, и от гледна точка на това, че риболовният флот вече ще има свое място и няма да се притеснява от лошите времена. Второ, ще може да се отвори достатъчно място за яхтеното пристанище, тъй като в момента марината не можем да я развием заради липсата на пространство", разясни кметът на курортния град.
Според него с този проект се отключват едновременно няколко възможности – разширяване на яхтеното пристанище и да приемаме повече яхти, тъй като лодките ще си отидат в рибарското пристанище. Там пък ще можем съвсем спокойно да приемаме и други плавателни съдове, които в момента щем не щем се налага да отказваме, тъй като няма как да ги приемем. А желаещите стават все повече и повече. Ще се промени облика на целия пристанищен залив и ще стане още по-желано място за туристите и за местните хора", коментира Георги Лапчев.
Според него разширяването на рибарското пристанище дава възможност да се отвори и една друга ниша, за която Община Царево притежава цялата документация - а именно да осъществява морски транспорт. "Ние имаме документи за това да осъществяваме морски транспорт, но в момента не можем да осигурим кейова стена, в която да пристават тези корабчета. Имаме къде да ги приставаме, но трябва да правим компромис, а с разширяването на пристанището ще имаме предостатъчно място, за да не правим компромиси с нищо. И отново ще излезе на дневен ред възможността да направим фериботна линия до Истанбул", разкри пред Lupa.bg кметът на Царево.
И в момента пристанище Царево може да приюти круизен кораб и точно за това пристанището има ISPS код. Този код позволява на такива кораби да акустират. В момента сме го замразили, защото засега нямаме такива договори и не можем да го правим. Но случай, че осигурим достатъчно възможност темата за транспорт до Турция винаги е стояла. На пристанище Царево има митница, има гранична полиция и всеки, който реши да плава към други държави може съвсем спокойно да напусне държавата през митница Царево.
Не съм се отказал от идеята за ферибот и ако го направим ще бъде много по-лесно. Има една идея, която е от няколко години – един тримаран (многокорпусна лодка) да се движи от Бургас до Истанбул, нищо не пречи да спира и в Царево. И изграждайки това пристанище ще имаме предостатъчно свобода да приемаме различни кораби. Ще бъде удобно за всички, които идвайки на почивка в Царево, единият от дните могат да решат да прескочат до Истанбул, качват се на ферибота и се разхождат по Златния рог, а след това се прибират", коментира бъдещето на туризма инженер Лапчев.
На въпроса на Lupa.bg кога планира да пререже лентата на новото пристанище кметът на Царево отговори: "Отне ти шест години и пет правителства да вземем документите. Не смея да кажа, че утре ще режа лентата. Но най-трудната част мина, което означава, че оттук насетне, намирайки възможности, а възможности винаги има, е по-лесно да се говори в посока „Хайде да строим!“ и да не мислиш за това имаш ли съответното листче, сменил ли се е законът, може ли срокът за нещо да изтече и да трябва пак да се подновява. Това е строителство първа категория, което означава, че много министри се подписват под разрешението, за да стартира строежът. Сега имаме подписа на всички министри, имаме разрешението за строеж, което Министерският съвет даде чрез регионалното министерство, така че оттук насетне имаме пълен хоризонт. Аз съм убеден, че пари ще се намерят".
Снимки на Царево: ЛЮБОМИР АСЕНОВ