Кметът на София: Протестът в градския транспорт има политически привкус

Обсъжда се вариант да може да се паркира безплатно в зоните за платено паркиране и да се шофира в бус лентите, заяви Васил Терзиев

Политика
09:09 - 15 Май 2025 (обновена)
2896
Кметът на София: Протестът в градския транспорт има политически привкус

Има политически привкус зад тези протести, заяви в ефира на БНТ столичният кмет Васил Терзиев, коментирайки втория ден от протестите на работещите в назения градски транспорт в София. Той обясни, че това е и причината да откаже разговор с Иван Кирилов, активист на КТ "Подкрепа" и общински съветник от БСП.

"Това не е защото не харесвам Кирилов, а защото смесването на политическа роля и синдикална работа не е уместно. Не знам с кого си говоря - с политика или със синдикалиста", добави столичният кмет.

Васил Терзиев не успя да отговори на въпроса какви са заплатите на ръководството на градския транспорт и каква е разликата им с възнагражденията на обикновените служители.

Обсъжда се вариант да може да се паркира безплатно в зоните за платено паркиране и да се шофира в бус лентите при ситуации като тази със стачката на наземния градски транспорт в София, каза още кметът на столицата.

Остава неудобството за много софиянци, че няма наземен градски транспорт. Съжалявам, че синдикатите не се вслушаха в моя апел да се видим, да изговорим това, което вчера предложих, без това да бъде цената на комфорта на софиянци, за да могат и те да живеят нормално, да се придвижват до работа и да си оставят децата на училище, каза кметът на София Васил Терзиев.

Според него, когато се говори за промяна в транспорта, трябва да се мисли и в посока какво се прави със заплащането, какво се случва с подвижния състав и инфраструктурата в града.

"Проблемът е, че това което искат синдикатите, ни отдалечава от това да можем да направим необходимите промени в подвижния състав, да реализираме тази амбициозна програма, която се прие от Общинския съвет за 1 милиард лева, за да се подмени целия подвижен състав. Това, което искат синдикатите е 400 лв. увеличение нетно към стартовата заплата, 500 лева догодина и 600 лева по-догодина. Това, облечено в цифри означава 50-60 милиона лева тази година, 60-70 милиона догодина и около 100 милиона по-догодина. Всяка година увеличение, сумарно това са 400 милиона. 400 милиона са 800 автобуса", изчисли кметът.

По думите му, за да се постигне това, което искат синдикатите, от 2027 г. София трябва да плаща 200 милиона лева допълнително всяка година само за увеличението на заплатите: "Как ще правим пътища, как ще инвестираме в подвижен състав? Малкото средства, които има да отиват целево. Когато има недостиг на водачи в автотранспорта, да се намери механизъм, по който средствата, които успяваме да заделим, които не са ограничени и идват на цената на нещо друго да не се направи."

В бюджета за тази година за транспорт са заложени 312 милиона лева, които отиват за заплати. И искането е да бъдат добавени още 200 милиона през 2027 г.

"Аз се боря затова да бъде решен проблемът със заплащането на шофьорите и хората, които работят в сервизите, за да може да се нормализира работата и да няма хора, които имат 80-90 часа извънреден труд - това не е нормално. Но, за да се реши, ние трябва да увеличим броя на хората, които липсват в системата на столичния автотранспорт", добави Терзиев.