КНСБ настоява за 15% по-високи заплати в градския транспорт
Готви се голям протест на 18 декември, предупредиха от синдиката
Федерацията на транспортните синдикати към Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) започна поетапни протестни действия във връзка с предстоящото приемане на държавния бюджет и недостатъчните средства, предвидени в него, за устойчив ръст на възнагражденията в градския транспорт в страната.
Ще бъдат поставени протестни табели върху превозните средства от градския транспорт в цялата страна, както и по билетните каси и работните места на служителите. Това е само първа стъпка за мирно изразяване на недоволство и несъгласие с така предложения Бюджет 2024 от страна на работещите в системата на градския транспорт, посочват от синдиката.
Заложените средства са 89 млн. лева. С нерентабилните линии сумата е около 188 милиона.
Искането ни е за още 37 млн. лв. в държавния бюджет за целево увеличение на заплатите в сектора. То е свързано с желанието за защита на професионалните и социалните интереси на работещите в градския транспорт, обясни пред БНР-Радио София инж. Александър Шопов - председател на Федерацията на транспортните синдикати. От тези средства 30 милиона са за София, а останалите - за страната.
Сумата е за около 15% увеличение на заплатите.
Няма достатъчно желаещи за работа в градския транспорт, изтъкна още Шопов. Това се отнася за водачи на превозни средства, а дори и за хигиенисти в софийското метро. Там няма желаещи за работа, защото има нощен труд и големи площи за почистване. Недостигът е за 150-200 души.
Средно около 40% от кадрите в градския транспорт са в пенсионна възраст.
Според транспортните синдикати социалното напрежение в градския транспорт в страната расте с всеки изминал ден поради факта, че заплатите в сектора са изядени от инфлацията и изпреварващия ръст на доходите в частния сектор. Всекидневно напускат служители, които търсят по-добри условия на труд в частния сектор, макар и на по-ниско квалифицирани работни позиции. На мястото на пенсионираните служители
не постъпват нови заради ниските стартови възнаграждения и липсата на перспектива.
Всичко това води до натрупване на големи количества извънреден труд, достигащи до над 250 хил. часа за тази година в някои от дружествата. Този положен извънреден труд пряко оказва негативно влияние върху безопасността, която предлага градският транспорт.
Шопов напомни за готвения голям протест на 18 декември.