КНСБ уточни: Протестът на столичния транспорт не е заради спор между синдикати
В публичното пространство погрешно беше разпространена информация, че причина за протеста е спор между синдикални организации в "Столичен автотранспорт". Това посочват от КНСБ относно протеста от миналата седмица на работещите в столичния градски транспорт, свързан с подписването на Колективен трудов договор (КТД).
Синдиката пояснява, че съгласно чл. 51а, ал. 1 от Кодекса на труда, Колективен трудов договор в предприятието се сключва между работодателя и синдикална организация. Алинея 2 от същата разпоредба сочи, че проектът за КТД се изготвя и представя от синдикалната организация. Когато в предприятието има повече синдикални организации, те представят общ проект. В конкретния случай е важно да се уточни, че законът изрично посочва, че когато синдикалните организации не могат да представят общ проект, работодателят сключва Колективен трудов договор със синдикалната организация, чийто проект е бил приет от общото събрание на работниците и служителите с мнозинство повече от половината от неговите членове - чл. 51а, ал. 3 от КТ.
Тези законови правила гарантират, че трудовите отношения в "Столичен автотранспорт" ЕАД се регулират прозрачно и законосъобразно, дори при хипотеза на разногласия между синдикалните организации, изтъква КНСБ и допълва, че в "Столичен автотранспорт" има повече от една синдикална организация, но те не са постигнали съгласие за представяне на общ проект на КТД. Поради това е проведена процедурата по чл. 51а, ал. 3 КТ.
На общо събрание на работниците и служителите проектът на КТД, представен от Федерацията на транспортните синдикати и Федерацията на транспортните работници (ФТР) към КТ "Подкрепа", беше одобрен с мнозинство. В резултат на това, страните по КТД са именно тези синдикални организации. Поради това КНСБ изтъква, че няма спор между синдикалните организации, а става дума единствено за законово изискване работодателят да спази разпоредбите на чл. 51а, ал. 3 и да започне преговори със страните по одобрения КТД.
Освен това синдикатът посочва, че дори ако някоя от синдикалните организации не е представила свой отделен проект на КТД, това не променя процедурата - липсата на общ проект между всички организации означава, че се прилага чл. 51а, ал. 3.
Работодателят няма право да пренебрегне одобрения проект, приет от общото събрание на работниците и служителите с мнозинство и случая със "Столичен автотранспорт" показва как на практика се прилага чл. 51а от Кодекса на труда. Работодателят е длъжен да зачете волята на общото събрание и да стартира преговори с одобрените страни по проекта на КТД. Това не е въпрос на избор, а на спазване на закона.