Кога мъжете спират да си купуват бельо?
Според бившия ръководител на Федералния резерв на САЩ - когато на вратата чука рецесия
Икономиката не е това, което беше. И точно, защото вярваме, че винаги има и още една гледна точка отправяме поглед към не толкова популярната теория за „индексът на мъжкото бельо“, която насочва икономистите към това дали рецесията приближава.
Това е неточна прогноза, но ако „индексът на мъжкото бельо“ е нещо, което трябва да се вземе предвид, може би нещата в момента не са чак толкова зле.
Икономическото правило беше подкрепяно от бившия ръководител на Федералния резерв на САЩ Алън Грийнспан
като грубо средство за откриване на задаваща се рецесия или начало на възстановяване. Експертите смятат, че повечето мъже възприемат бельото като луксозна покупка и са склонни да намалят разходите за тези продукти в периоди на икономическа несигурност.
Индексът се основава на теорията, че мъжете ще намалят купуването на ново бельо, когато се притесняват за финансите си и ще увеличат използването на наличностите.
Когато нещата се оправят отново, това е една от първите покупки, които човек може да направи.
Данните на универсалните магазини Big W показват, че продажбите на мъжко бельо са се увеличили с 12% през 2020-21 г. в сравнение с предходната година, но са намалели от юни насам след началото на локдауните, предизвикани от COVID-19 в Сидни и Мелбърн.
Въпреки това, говорителка на Big W каза, че продажбите на мъжко бельо се „търгуват нагоре с двуцифрено число“ в магазини, които все още са отворени, предполагайки, че
„когато отворим отново, продажбите ни ще скочат и сме оптимисти за ръст от 4-5% спрямо миналата година“.
Междувременно австралийският бранд AussieBum продаде спортни екипи и бански костюми на стойност 21,2 млн. долара през 2020 г., (най-добрата си година до момента) когато голяма част от света беше в изолация. Продажбите тази година възлизат на 13,9 млн. долара въпреки продължаващите блокирания по света.
Управляващият директор на AussieBum Шон Ашби каза, че клиентите, които пазаруват онлайн, докато са били принудени да остант у дома, са увеличили продажбите, но прекъсванията в производството и разходите за превоз са повлияли на търговията.
„Изненадата за мен е, че последната финансова година беше най-добрата в историята на компанията“, каза той.
Други икономисти са доста по-скептични и казват, че това е един от редицата индекси, разработени за предсказване на бъдещето, но доказателствата в тяхна подкрепа са „колебливи“.
„COVID-19 преобърна „индекса на червилата“, тъй като потребителите си слагаха по-малко грим заради задължителните маски,
преминаваха към работа от вкъщи и се фокусираха повече върху режимите за грижа за кожата, отколкото върху декоративната козметика“, каза тя.
Както всички индекси, „индексът за бельото“ е само една опростена, макар и нетрадиционна мярка за измерване на икономиката, пише businessnovinite.bg. И като всички мерки, трябва да се третира с любопитство и предпазливост и да се оценява заедно с по-широк спектър от традиционни икономически показатели, за да се разберат настоящите икономически условия.