Кой и как издава фиктивни медицински за шофьори над 70 години?

26% от загиналите в тежки пътнотранспортни произшествия у нас от началото на годината до месец май са на възраст над 65 години. Това сочат данни на МВР. Хората в пенсионна възраст най-често загиват като водачи, а голяма част от катастрофите са предизвикани по тяхна вина.
Според експертите основният проблем е, че при всяко подновяване на шофьорската книжка, медицинският преглед, който трябва да удостоверява годността на водача, се издава проформа.
Над 60-годишен стаж зад волана има Георги Евтимов от Перник. На 80 години е и му се налага да шофира всеки ден.
"Абсолютно уверен, стабилен, спазващ правилника, това мога да ви кажа", уверява той пред БНТ.
За шофьорите като Георги, които са навършили 70, шофьорската книжка се подновява на всеки 5 години, като задължително се представя медицинско свидетелство, издадено от общопрактикуващ лекар. То гарантира, че лицето е годно да шофира.
"Трябва да е концентриран, трябва да вижда добре, да чува добре да може да е ориентиран. Това са някои неща, които с възрастта се променят. И аз смятам, че в това отношение медицинската експертиза е изключително важна".
Доктор Силвия Стефанова няколко пъти е отказвала да издаде медицинско свидетелство на пациенти, за които е преценила, че са потенциално опасни на пътя.
Това не е една формалност, която просто някой някъде поставя някакъв печат, и оставя човека невиждащ, нечуващ и дезориентиран да шофира по пътищата и да се превръща в убиец", коментира тя.
Но според Българската асоциация на пострадалите от катастрофи основният проблем у нас е именно формалното издаване на медицинско свидетелство без обстойно извършен преглед.
"Дават му се едни пари и или той, или някой друг, минава по кабинетите и събира тези подписи и прегледи. Това е абсолютно престъпление, но по-големият проблем е, че тези възрастни хора могат да си подновят книжките. Те са опасни както за себе си, така и за останалите", казва Владимир Тодоров, основател на Българска асоциация на пострадали при катастрофи.
"Преглед се минава обстойно, за да се прецени наистина твоето физическо и психическо състояние зад волана. Защото много хора има, които психическото им състояние не позволява те да имат книжка, но нищо не може да се направи по въпроса", заяви Георги Бързаков, пътен експерт.
Затова експертите настояват да се затегне контролът върху издаването на медицинските свидетелства за управление на МПС. През последните години Европейският съюз обсъжда промени за шофьорите над 65-годишна възраст цел подобряване на пътната безопасност. Те включват задължителен психотестове и по-кратък срок на валидност на шофьорските книжки за водачи в пенсионна възраст. Но такива законодателни промени все още не са въведени.