Коледната украса влияе на свръхпазаруването
Експертите призовават за повече бдителност у клиентите, за да не се поддават на прекалено примамливи предложения от новосъздадени сайтове
Още от края на октомври в някои магазини започнаха да се предлагат лакомства, дрехи и аксесоари за дома с лика на Дядо Коледа, декоративни елхи и разноцветни лампички. Защо близо два месеца преди коледните и новогодишните празници се продават такива артикули и как подранилата коледна украса в търговските обекти влияе на потребителите и тяхното поведение, коментираха за БТА експертите Габриела Руменова, ас. д-р Алексей Потебня и проф. Маргарита Бакрачева.
Коледният сезон е един от най-продуктивните периоди за множество търговски обекти, защото тези празници се свързват с акциите за стимулиране на продажбите, посочи ас. д-р Алексей Потебня от катедра „Стопанско управление" на Стопанския факултет в Софийския университет „Св. Климент Охридски". Той обясни, че поставянето на коледни украси и оформлението на тематични витрини по-рано може да насърчи по-ранни покупки от страна на потребителите, което води до увеличение на продажбите. По-раните покупки на коледни стоки са възможност за по-разумно разпределение на разходите и усилията, смята д-р Потебня.
Идеята е, че трябва да има повече време, през което хората да ползват тези артикули и да им се радват, за да може да решат да направят тези покупки, според основателя на платформата „Ние потребителите“ Габриела Руменова, която се занимава с потребителски права от близо 18 години. Друга причина такива оферти да се появяват по-рано е, че за някои от артикулите е необходимо време да бъдат изработени и доставени след поръчката преди настъпването на празника, добави тя. По думите ѝ, разпростирайки кампанията в два месеца, хората разполагат с възможност да отделят от две свои заплати средства, за да купят подаръци.
Осъзнатото и преживяно приятно планиране, украса, пазаруване, подготовка, носят позитиви пред дори перфектното, но механично отмятане на списъка с подаръци, а точният момент, още от ноември или в последните дни преди празника, се определя от вътрешния ни календар, каза психологът проф. Маргарита Бакрачева от Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
„Коледната еуфория“ е обичайно явление в началото на четвъртото тримесечие за бизнеса. Когато наблюдаваме пазара на потребителски стоки, с голяма изненада установих как в началото на ноември в София и някои от големите градове, се поставят коледни елхи пред големите търговски центрове, а все повече търговски обекти грейват с витрини на коледно-новогодишна тематика, посочи д-р Потебня.
Прави ми впечатление, че търговците се стремят да изместят началото на периода на подготовката за празника, да "заразят" хората с коледния дух и те да започнат да търсят декорациите за дома и подаръците за близките много по от рано, дори и да опитат някои характерни за тези празници вкусни изделия, сладкиши, отбеляза Руменова.
Поставянето на коледни украси и оформлението на тематични витрини по-рано, може да насърчи по-ранни покупки от страна на потребителите, което води до увеличение на продажбите, обясни д-р Потебня и добави, че декорациите имат стимулиращ ефект. По думите му конкурентно предимство е, ако един магазин започне да привлича вниманието на клиентите по-рано. Ранното украсяване на търговски обекти и улични търговски зони може да помогне на потребителите да влязат в празнично настроение, посочи Потебня. Според него по-раните покупки на коледни стоки са възможност за по-разумно разпределение на разходите и усилията.
Идеята е, че трябва да има повече време, през което хората да ползват тези артикули и да им се радват, за да може да решат да направят тези покупки, обясни Руменова. Друга причина по-рано да се появяват такива оферти е, че за някои от артикулите е необходимо време да бъдат изработени и доставени след поръчката преди настъпването на празника, смята Руменова.
Разпростирайки кампанията в два месеца, хората разполагат с възможност да отделят от две свои заплати средства, за да закупят подаръци например, посочи тя. Обикновено магазините, в които се излагат коледни и новогодишни стоки, предлагат и други артикули, отбеляза Руменова и добави, че човек може да направи странични покупки, привлечен от красиво декорираната витрина за коледните празници, за които действително все още може да се почака.
Коледа, организацията и планирането, не оставят безучастен никого, отбеляза проф. Бакрачева. Тя обясни, че през годините се коментира основно стресът, свързан с пазаруването, бързането, натискът да се правят нещата по правилния начин, както и приятните емоции, свързани с времето с близките, семейството, общите и личните традиции.
Свързано е с личното преживяване, до каква степен усещам спокойствие и желание или не искам да мисля, че отново ще ми се наложи да спазвам условности или нямам с кого да споделя този момент, или в каква степен човек се чувства удовлетворен от отношенията си със семейството и партньора, посочи Бакрачева. По думите ѝ често се коментира, че ранното пазаруване и подготовка могат да подобрят психичното здраве, тъй като оставят достатъчно време за планиране и подготовка, избор и персонализиране на подаръците и това е чудесна възможност за всички, които очакват Коледа с желание.
В другия полюс, приповдигнатото настроение може да е допълнителен стрес за тези, които не са в добри отношения, преживяват раздяла или лична криза, според проф. Бакрачева.
В условия на несигурност и глобална и локална криза, освен всекидневния стрес се прибавя и несигурността на средата, която оказва негативен ефект, отбеляза проф. Бакрачева. Тя добави, че това от своя страна още повече акцентира значението на малкото неща, които можем да направим за себе си – какво ще ме зарадва днес, с какво мога да зарадвам хората, които обичам и са важни за мен сега.
Осъзнатото и преживяно приятно планиране, украса, пазаруване, подготовка, носят позитиви пред дори перфектното, но механично отмятане на списъка с подаръци, а точният момент, още от ноември или в последните дни преди празника, се определя от вътрешния ни календар, каза проф. Бакрачева. Тя добави, че Коледа е преживяване, топлина и споделеност, и това е най-големият подарък, преживяването на това, което не може да стане насила или наужким.
Празниците и начинът, по който ги празнуваме днес, са значително оформени от маркетинга и рекламата, смята д-р Алексей Потебня. Рекламата и маркетингът формират представи за идеалните празници и техните обичаи, като често комуникират стереотипи за това какво е "правилно" или "подходящо" за даден празник. Според него рекламата и маркетингът играят ключова роля в стимулирането на пазаруването по време на празниците. Рекламата и маркетингът често подкрепят нови традиции или обновяват старите, смята той.
Ранното предлагане на коледни стоки може да създаде емоционална връзка с празниците, което мотивира потребителите да усетят празничната атмосфера и да се ангажират с пазаруването на подаръци и декорации, посочи д-р Потебня. Дали стратегията за изместването на Коледа е успешна, предстои да видим. Основните фактори, от които зависи успехът, са реакцията на потребителите, постигането на конкурентно предимство, управлението на пазарните отношения, според д-р Потебня. Той коментира, че не изключва възможността потребителите да реагират неадекватно на очакванията на търговците, като игнорират напълно стратегията на търговците и покажат тотална липса на интерес.
По-скоро да се възползват от удължаващия се срок на кампанията за продажби на коледни и новогодишни артикули, като следят динамиката на цените на стоките, които ги интересуват, посъветва Габриела Руменова потребителите. Тя ги призова да не се остават да бъдат подвластни на емоцията на празниците и покупките около тях или на желанието на търговците да ги накарат да купят нещо, което не биха искали.
Голяма част от офертите са придружени с послания, че има съобщение за намаление, отбеляза Руменова и обясни, че ако търговците още със завеждането на стоките на пазара обявят съобщение за намаление, нарушават закона. Потребителското законодателство казва, че преди да се обяви съобщение за намаление, търговецът трябва да е продавал поне един месец стоката на старата ѝ цена, каза тя. Руменова посочи, че според закона намалението не може да продължи повече от един месец и ако търговецът смята, че ще продава даден артикул два месеца в намаление, то, когато изтече първият едномесечен период, трябва да направи нова отстъпка. По думите ѝ, когато посочва процентът на намаление, той трябва да е изчислен не от предишната междинна цена, а от първата - най-високата.
В такива периоди се създават нови сайтове за фалшиви стоки или такива, които крият в себе си рискове, защото не отговарят на всички стандарти и регламенти за безопасност, отбеляза Руменова. Тя предупреди, че има некоректни търговци, които целят да откраднат пари от сметките или лични данни. При пазаруване от социалните мрежи тя призова потребителите да внимават какви са страниците, на които попадат. Трябва да се уверят, че това са страници на оригиналните брандове, да следят за това колко последователи има страницата, дали е верифицирана със синия знак и колко публикации и реакции има.