Кръчмите в София се опразват, точат се пак да вдигат цените
За пореден път слушаме мантрите как браншът ще фалира

Въпреки шокиращите цифри в менютата по ресторантите, кръчмарите запретват ръкави и се гласят да вдигнат още цените. На прага на летния, клиентите да очакват цифрите да скочат за пореден път. Обяснението? Отново твърденията са, че браншът щял да фалира. Интересно обаче, при постоянното поскъпване на храните и напитките, как ще печелят при намаляващия брой клиенти. Защото нещата са на ръба и средната класа да не стъпва в заведенията.
В момента най-евтината салата в кръчмите е 12-15 лева и то с ултра намалени порции, основните гонят 30 лева, а напитките са поскъпнали за нула време в пъти.
„Още когато стана ясно, че има варианти ДДС-то да се промени от 9 на 20%, предупредихме, че имаме опасения, че това нещо ще доведе до поскъпване на нашата услуга. Това в един момент ще мине прага на допустимост на предлагането. Има увеличение на доставните цени на всички продукти. Има увеличение на себестойността съответно на продукта, който продаваме. И в един момент слагаме ДДС, което е с 11% разлика. Вече няколко месеца голяма част от колегите продължават да работят на старите цени. Тоест идва клиентът, плаща 9% върху една шопска салата, а ние плащаме 20% ДДС. Разликата де факто идва при нас”, оплака се Емил Коларов от Сдруженията на заведенията в България.
Иначе, обясни той - през 2019-а сме приключили с близо 600 000 повече чуждестранни посетители, влезли в страната. Голяма част от местата за настаняване са запазени. По принцип в България нямаме фалит. Имаме неплатежоспособност, която след това се разсрочва, разсрочва, разсрочва и се стига до несъстоятелност, ако кредиторите се откажат от това да управляват съответната фирма”, поясни той.
„Ще ви върна назад в годините. Когато бях председател на Комитета по туризъм, а преди това - директор на една от най-големите туроператорски фирми, въведохме с Народното събрание намаляване на ДДС за туроператорите. Каква беше причината? Ние издържахме българските представителства в чужбина. Това не струваше 6 милиона долара. Аз казах "Махнете ДДС-то от нас, за да можем ние да плащаме издръжката на тези представителства".
След време станах хотелиер, видях, че туроператорите въобще не разбраха защо намаляваме данъка им и започнаха да харчат парите за какво ли не. А трябваше да се харчат за реклама. Влязох в хотелиерския бизнес и преместихме ДДС към хотелите. Защото във всеки договор на хотел с чуждестранен туроператор има едни ситни букви долу и пише "3%, 3,5%, 2,8%... от оборота отива за реклама". И тогава казах на Народното събрание: по същия начин, ДДС-то го намаляваме за хотелиерите, тъй като те участват в този процес”, каза още Драганов.