Красимир Вълчев с амбициозна програма за ромското образование

Почти 23 на сто от циганите вече имат диплома за средно

Общество
10:32 - 15 Януари 2021
1022
Красимир Вълчев с амбициозна програма за ромското образование

В ромската общност върви процес на модернизация и основният двигател за това е безспорно образованието. Това сочи анализът на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, който участва в онлайн конференция след данните на “Тръст за социална алтернатива”.

За 3 години министерството е успяло да разшири с 2,5% обхвата на тези деца в системата. Тенденцията вече е отпадането на ромите от училищната система да се случва на по-късен етап. За 14-годишните процентът на приобщените ученици е увеличен от 92 на 95%. А от 92,6% на 94 на сто е вече обхватът при 15-годишните. С над 6 на сто обаче по-нисък е делът на 17-годишните, обхванати от системата. Задължителното образование у нас е до 16-годишна възраст. 

В същото време с основно образование вече са 43,2 вместо 36,2% от ромите, а нарастването на тези с диплома за средно е до 22,7% спрямо 13,5% през 2011 г.

Според отчетите и на социалното министерство през последните години осезателно расте делът на върнатите в училище деца, макар че сега COVID кризата е сложила на пауза на процесите по включване на ромските ученици.

80% от ефекта на преждевременното отпадане от образователната система се дължат на ромската общност. Днес около 2/3 от тези ученици не успяват да завършат средното си образование. “Ако успеем да свалим техния процент на 10 или на 15%, България ще бъде една от трите страни с най-нисък процент на преждевременно отпадналите от училище” - тази амбициозна цел назова Вълчев.

И тъй като изследванията са категорични за връзката между възможно най-ранния обхват и успеваемостта на младежите, той е на мнение, че през следващите 2 или 4 години може да си позволим да премахнем таксите в детските градини и това трябва да е една от политиките на България. Защото децата, включени в предучилищното образование, “по-често завършват средно образование, по-често придобиват професионална квалификация, пригодни са за пазара на труда и са подготвени да водят щастлив и смислен живот”, обяснява министър Вълчев. Той е на мнение, че 20% изключени от училище са и 20% изключени от обществото. 

За съжаление, отстъпихме от това през последната година заради пандемията. До миналата година постоянно напрягахме структурите да работят - и на МВР, и на регионалните управления на образованието, и на Агенцията за социално подпомагане, Агенцията по заетостта, Инспекцията по труда, общините.

Основната армия си остават учителите. Разчитахме на учителите за обхождането и за ежедневната посещаемост. Учителите са най-много като брой, но сами не могат. Трябва да бъдат подкрепени и неправителствените организации, добавя министърът.