Кризата удари и евтините коли

Техномания
21:30 - 17 Септември 2020
3938
Кризата удари и евтините коли

Икономическата криза удари продажбите и на нови малки и евтини коли. Доскоро луксозни брандове като „Мерцедес” искаха помощ, за да се измъкнат от стагнацията, сега го закъсаха „Лада” и „Опел”.

При луксозните марки спадът на покупките в страните от ЕС е доста по-малък. Това показва, че кризата е ударила предимно хората с ниски доходи, докато заможните са повлияни по-леко от забавянето на икономиката, пресмята „Труд“.

В страните от ЕС плюс Великобритания, Исландия, Норвегия и Швейцария за периода от януари до август при продажбите на нови автомобили най-голям спад при малките коли Смарт, показват данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили. За осем месеца са купени 11 250 нови коли от тази марка, което е намаление с 82,4% на годишна база.

На второ място по спад са спортните автомобили Алпин от групата на Рено - със 77,4%. Те се продават на ниска за спортна кола цена. От тях за осем месеца са продадени само 794 бройки. На трето място по спад на продажбите е Лада с 52,7%, като на изследвания пазар в ЕС и още четири страни са купени само 1742 коли от тази марка.

На следващо място по спад на продажбите е „Опел”. От януари до август са продадени 294 хил. автомобила от марката, което е намаление с 51%. На следващите места по намаление на продажбите са Ягуар (-48,2%), Мазда (-46%), Алфа Ромео (-45,2%), Хонда (-42,9%), Джип (41,9%) и Ланча (-40,6%). Общите продажби на тези шест марки за осем месеца са 275 хил., което е под 4% от целия автомобилен пазар за региона.

На следващото 11-то място по спад на продажбите е Дачия. За осем месеца са купени 247 хил. нови автомобила от тази марка, което е намаление с 40,7% на годишна база.

Същевременно най-малко намаление на сделките има при Порше. За първите осем месеца на годината са купени над 45 хил. автомобила от марката, което е спад с 6,3%. Като само за месец юли дори има ръст на продажбите от близо 50% на годишна база. На второ място по най-малко отражение на кризата върху продажбите е луксозната марка в алианса Пежо-Ситроен - DS, с 14,8% спад до 27 хил. бройки. На трето място в класацията е луксозната марка на Тойота - Лексус, с 21% намаление до 28 хил. нови регистрирани автомобили.

Топ пет на марките с най-малък спад се допълва от Тойота (-22%) и Волво (-22,5%).

Мердецес се изкачи на четвърто място

БМВ и Мерцедес са сред марките с най-малък спад на продажбите. За първите осем месеца на годината са продадени над 409 хил. нови автомобила БМВ, което е спад с 23,8% на годишна база. В същото време при регистрациите на автомобили Мерцедес има намаление с 24,2% до 437 хил.

Оказва се, че тези две марки са едни от най-стабилните на пазара по време на кризата. За първите осем месеца на миналата година Мерцедес беше на шесто място в класацията на най-купуваните коли, а БМВ на седмо. Но сега, в условията на криза при по-евтините коли има по-голям спад на продажбите. Така Мерцедес с 437 хил. продажби и БМВ с 410 хил. изпревариха Форд (402 хил.) и Опел (294 хил.) и се класираха на четвърто и пето място.