Крушарски обеща: Русе ще има летище до 6 месеца

До шест месеца летище Русе ще разполага с генерален план, видеонаблюдение, рентгенови системи за сигурност и лиценз за летищен оператор, което ще позволи започването на вътрешни търговски полети. Това съобщи Христо Крушарски, управител на фирмата, която в момента стопанисва аеропорта.
Независимо дали ще става дума за собствен самолет или външна авиокомпания, когато цялата документация бъде завършена, летището ще може да поеме редовни полети.
Управителят обясни, че още през февруари е уведомил общината за временното забавяне по плана за управление. Реакция е получена едва през април, когато е изпратено писмо за удължаване на срока.
"Вложил съм 3 млн. лева в този проект и съм решен да докажа на всички невярващи, че изпълнявам поетите от мен ангажименти", заяви Крушарски, който държи всички акции на Локомотив (Пд) и плаща всички сметки, както сам се хвали.
Според Крушарски, летище Русе има сериозен потенциал за развитие като център за обучение на пилоти, както и за извършване на ремонтни дейности и поддръжка на самолети
През януари 2023 г. общината в Русе с голяма бързина решава да даде за безвъзмездно ползване Летище Русе на частното дружество „Еърпорт Русе“ ООД за срок от 10 години.
"Предложението за сключване на договор с „Еърпорт Русе“ е включено извънредно в дневния ред на заседанието на общинския съвет в деня на самото заседание. Към предложението липсват приложения, които да дадат възможност на заинтересованите лица да преценят дали са налични посочените в него фактически и правни основания. Това противоречи на разпоредбите в Закона за местното самоуправление и местната администрация“, казва адв. Деница Руканова, правен експерт към Антикорупционния фонд (АКФ).
Решението тогава е взето без обявен търг, без конкурс и без провеждане на обществено обсъждане. АКФ не намира информация и да е правен икономически и правен анализ.
Сключването на договора с „Еърпорт Русе“ ООД нарушава поне три закона
– Закона за концесиите, Закона за местното самоуправление и местната администрация и Закона за общинската собственост, както и приетите въз връзка с тях местни наредби”, казва адв. Руканова.
Тя добавя, че според Закона за концесиите летище, което е общинска собственост, може да се стопанисва само от лицензиран летищен оператор.
„Еърпорт Русе“ ООД не е лицензиран летищен оператор. Самото дружество е създадено няколко дни преди да получи правото да стопанисва обекта. Тогава съдружници в дружеството са „Стройпроект“ ЕООД на бившия президент на футболния клуб Локомотив (Пловдив) Христо Крушарски и Антони Търницов от „Щраплан“ ЕООД.
Оттеглянето на Търницов от дружеството е посочено като причина за забавянето на изпълнението на договорените промени.
При сключването на договора общината в Русе и „Еърпорт Русе“ се споразумяват, че ако дружеството не успее да извърши 15 предварително определени дейности в срок от две години, общината може да прекрати договора, без да плаща неустойки или да покрива вече направените разходи. Тези дейности включват инфраструктурни подобрения и административни стъпки за лицензирането на Летище Русе като такова за обслужване на авиация с общо предназначение.
Две години по-късно „Еърпорт Русе“ не е изпълнило 4 от дейностите
Въпреки това кметът Пенчо Милков предложи договорът да бъде удължен с една година. Причината е, че това е поискано от единия съдружник, Христо Крушарски, който обяснява забавянето на изпълнението на задачите с напускането на фирмата от страна на неговия съдружник.
Според Крушарски двамата са имали „различни визии“, което е довело „до невъзможност да бъде постигнато съгласие по изготвения от нас Генерален план на летището“.
Според разследване на АКФ исканата отсрочка от страна на дружеството е 8 месеца. Това съвпада с приключването на договор с Изпълнителна агенция „Борба с градушките“ за защита от градушки на стойност 25,8 млн. лв.
„Това навежда на мисълта, че мотивацията на Христо Крушарски да се удължи 2-годишния срок за завършване на дейностите в чл. 8 от договора не е за да има пътнически полети на Летище Русе, а за да изпълни неговата фирма ангажимента си към Агенцията по градушките“, казва Бойко Станкушев, директор на АКФ.