Купувачи, отваряйте си очите „на четири” на Черния шопинг

Ако платите нещо некачествено или дефектно, търговците трябва да върнат парите до 14 дни

Новини
20:40 - 24 Ноември 2022
2113
Купувачи, отваряйте си очите „на четири” на Черния шопинг

Въпреки доста изтънелите джобове на повечето потребители и символичният Черен петък у нас, все пак чакат с нетърпение да направят покупки с намаление точно в последния ден от ноември. Напоследък, много магазини правят промоциите си предварително, след което идва и т.нар. Черна седмица, в която намаленията продължават, но пък много от стоките вече са разграбени.

Някои магазини, особено тези за черна и бяла техника, отдавна  обявиха намаления за телевизори, хладилници, миялни машини и стоки за бита, макар и символични. Така че може да се смята, че Черният петък вече е в ход, макар че официалната му дата е 25 ноември.

По време на въпросния пазарен пик обаче много търговци се възползват от случая да „подхлъзнат” наивните клиенти, за да  успеят да натрупат ударно печалби. Затова и трябва да бъдете особено внимателни точно в този период.  

Така че в еуфорията покрай пазаруването, потребителите трябва да са изключително внимателни за измами, които по-скоро са правило, а не изключение.

Ето и какви полезни съвети дават експертите от „Активни потребители” при сезонните разпродажби:

При сезонните разпродажби е особено важно да изследвате внимателно етикетите на стоките. Търговците са задължени да изпишат намалението върху етикета.

Изписването може да е:
графично – с поставяне на новата цена до старата зачертана цена
словесно – с изписване на думите “нова цена” и “стара цена”, последвани от изписване на съответните суми,

цифрово в проценти – чрез изписване на процент на намалението и поставяне на новата цена до старата, която е зачертана.

За съжаление, много често, продавачите налепят един върху друг по няколко етикете, като вдигат изкуствено старата цена и изписват новата, която дефакто не ви спестява нищо. Това е и най-старият трик, който определено бърка в джоба на купувача. 

Друго изискване е етикетите на стоките да бъдат изписани задължително на български език, да включват информация за производителя и вносителя, ако стоката е от внос, за вида на стоката, съществените й характеристики, срока на годност и условията на съхраняването й и, а ако е необходимо, указания за употреба.

Информацията трябва да бъде ясна, четлива и да не е подвеждаща. В случай че производителят е поставил етикет с такава информация, търговецът няма право да го променя, ако по този начин има вероятност да подведе потребителите.

Словесната част от етикета може да бъде заменена с графична само ако върху него се използват широко разпространени символи или пиктограми.

Върху етикета на стоките, опаковани или пакетирани предварително, трябва да бъде описано тяхното количество.

Ако опаковката не разполага с етикет, количеството трябва да бъде изписано върху самата стока или на табела, непосредствено поставена до нея.

Ако производителят или вносителят не са изписали количеството, търговецът е задължен да го направи и носи отговорност, ако не го изпише върху стоката.

От 28 май вече са в сила и изменения на Закона за защита на потребителите, с които се въвеждат новите изисквания на европейските директиви за защита правата на потребителите. С изменението на ЗЗП се въвеждат нови правила и задължения на  търговците относно защита правата на потребителите – санкциите, налагани за нарушения, онлайн търговията и търговията през онлайн платформи, нелоялни търговски практики, намаления на цените и др.

Затова е важно купувачите да са наясно с приетите със закона техни нови права, защото те ще им дадат възможност да защитават интересите си по време на големите предпразнични покупки.

Едно от важните нови правила е повече време за връщане на стоките, поръчани по интернет, има и защита от скрити такси.

На потребителите, закупили стоки по интернет, не може да се начисляват високи такси за използване на платежно средство като кредитни или дебитни карти.

Потребителите вече могат се откажат от договора в срок от 14 дни и да върнат стоките, поръчани онлайн, като ако не са уведомени за това си право от търговеца. Срокът е една година.

Срокът за отказ от договора започва да тече от получаване на стоката, а не от момента на сключване на договора. По-ясни правила и по-кратки срокове има за възстановяване на сумите. Търговците са задължени да възстановяват парите на потребителите, включително и разходите за доставка, при отказ от договора, в срок от 14 дни.

Потребителите трябва да получат образец на формуляр за отказ, който те могат (но не са задължени) да използват, ако решат да променят желанието си или ако желаят да се откажат от договора, сключен от разстояние или в дома им. Това ще улесни и ускори отказа, независимо от мястото в ЕС, където е бил сключен договорът.

В случай че търговците настояват потребителят да поеме разходите за връщане на стоките, ако е пожелал да ги върне, те трябва предварително ясно да обяснят това на потребителите. В противен случай търговците са длъжни да платят за връщането на стоките.

Потребителите, закупили музика, филми или книги като дигитални продукти, за първи път имат възможност да се откажат от договора, но само до момента, в който е започнало изтеглянето.

Ако една стока се повреди три пъти и след всяка рекламация търговецът я поправя, то при поява на друг дефект потребителят ще може да развали договора и да си иска парите обратно. Отпада възможността за търговците безкрайно да удовлетворяват рекламациите с ремонт.

При рекламация, търговецът задължително издава на потребителя документ за това, както и се увеличават местата, където може потребителите да подадат рекламация, като вече това може да бъде направено във всички търговски обекти на продавача.