КЗК глоби с 1,6 милиона лева търговец на електроуреди

„Миле България“ налагала ценови листи и промоционални активности на търговците на дребно

Новини
12:25 - 04 Юли 2023
6212
КЗК глоби с 1,6 милиона лева търговец на електроуреди

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби „Миле България“ ЕООД с 1,6 млн. лв. заради извършено нарушение по чл. 15 от Закона за защита на конкуренцията и чл. 101 от Договора за функциониране на Европейския съюз, и по-конкретно - за участие в споразумение за определяне на цени за препродажба към краен клиент с търговците на дребно на електроуреди от бранда Miele. 

Това става ясно от Решение, публикувано на сайта на Комисията.

Производството пред КЗК беше образувано по искане на „Миле Център Макс Груп“ ЕООД, припомня money.bg. Според жалбоподателя, „Миле България“ ЕООД участва във вертикално споразумение с търговците на дребно и ежемесечно им изпраща списъци с „препоръчителни цени“ на електроуредите. Като по този начин дружеството налага горна и долна граница на достъпния за търговците марж при препродажба на електроуредите Miele.

Същевременно се твърди, че „Миле България“ не е допускало излагането в обекти на „Миле център макс груп“ на определени електроуреди от най-високия ценови клас,

към който е имало, макар и ограничено, търсене от страна на платежоспособни клиенти. При изявяване на желание от клиент на „Миле център макс груп“ да закупи такъв уред, „Миле център макс груп“ е трябвало да се обръща към „Миле България“, тъй като дружеството запазва такива електроуреди само за себе си. 

На база на събраните доказателства, Регулаторът установил, че доставчикът на електроуредите и търговците на дребно са координирали цените за препродажба и по този начин са ограничили конкуренцията на пазара на търговия на дребно с домакински електроуреди от среден към висок и от висок клас на територията на страната.

В хода на проучването от КЗК установили, че

„Миле България“ ЕООД е изпращалo не само ценови листи, но и инструкции за промоционални активности, които са имали задължителен характер,

вследствие както на упражнен натиск и контрол за спазването им, така и на стимулиращи мерки.

„Видно от разгледаната кореспонденция „Миле България“ ЕООД информира контрагентите си, не само за цените на дребно, но и за момента от който те следва да прилагат тези цени“.

„Целта на това споразумение е да се премахне ценовата конкуренция между търговците на дребно

и да се ограничи свободата им да определят независимо цените, на които предлагат стоките, като резултат на конкурентния натиск на пазара. Само при наличие на автономия на предприятията при вземане на решения относно конкретното им пазарно поведение може да се очаква провеждането на ефективен конкурентен процес на съответния пазар.

При наличие на такова споразумение търговците са лишени от възможността да намалят цените като реакция от ценовия конкурентен натиск,

което от своя страна лишава и крайните потребители от възможността да получат по-благоприятна цена“, отбелязаха от КЗК.

„Миле България“ обаче твърди, че тъй като е доставчик на едро на търговци на дребно, е обичайно страните по договора за доставка да си обменят информация за цените, на които продават една на друга договорните стоки. Поради качеството си на двоен дистрибутор, дружеството определя цените си на едро чрез отстъпки от препоръчителните цени на дребно, пише още във възраженията на санкционираната компания.

В отговор на това твърдение Комисията е предявила твърдения за извършено нарушение състоящо се в постигнато антиконкурентно споразумение, „с предмет определяне на цени за препродажба към краен клиент, а не за обмен на информация относно цените на предлаганите продукти на едро“.

Решението на КЗК може да бъде обжалвано пред Административния съд - София област от страните и от всяко трето лице, което има правен интерес, в 14-дневен срок.

„Миле България“ ЕООД извършва дейност по внос/доставка и продажба на едро на всички видове електродомакински уреди Miele към търговци на дребно - членовете на системата за селективна дистрибуция (ССД), като същевременно извършва и преки продажби на електродомакински уреди Miele към крайни клиенти в България чрез четири физически магазина в София и един електронен магазин достъпен на електронен адрес. Към 18 април 2022 г. „Миле център макс груп“ ЕООД продава електроуреди с марката Miele чрез 5 физически магазина, както и чрез електронен магазин на адрес.