КЗК установи: „Лукойл” прилага ценова преса
"Лукойл България" прилага ценова преса спрямо конкурентите си чрез постепенно изменение на ценовите условия при продажбата на едро и премахване отстъпките за закупено количество, което може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията на пазарите на горива и да засегне интересите на потребителите.
Това констатира Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) след направено проучване, инициирано от оплаквания на други играчи на пазара на търговия на едро - „ОМВ България“ и „Инса Ойл“, за злоупотреба с монополно или господстващо положение.
Комисията е установила, че „Лукойл-България“ ЕООД е част от вертикално интегрираната група "Лукойл", която оперира по цялата верига от производството на горива до крайната им реализация и притежава силно развита складова и транспортна инфраструктура.
Това представлява конкурентно предимство пред останалите дружества развиващи дейност на пазарите на горива в страната. Дружеството също така притежава висок пазарен дял и е пазарен лидер на пазар на търговия на едро с моторни горива в страната.
Ценова преса е налице, когато разликата между цените на долния пазар на предприятие с господстващо положение и цените на горния пазар, които то фактурира на конкурентите си, е отрицателна, или недостатъчна, за да се покрият специфичните разходи за продажба на продукта на пазара надолу по веригата.
Според КЗК това поведение на „Лукойл-България“ представлява обща стратегия за ограничаване на търговията на едро на горива в страната, с цел засилване на господстващото му положение на пазара на търговия на едро на горива.
Поведението представлява злоупотреба с господство, както по националното право, така и съгласно правото на Европейския съюз, тъй като може значително да повлияе върху модела на търговия между държавите членки.
В срок от 60 дни "Лукойл България" има право да представи писмени възражения, съответно становища по предявените твърдения.