Легендарният Антони Вит дирижира първия концерт на Софийската филхармония през 2020 г.

Полският маестро гостува в зала "България" на 9 януари

Култура
12:45 - 27 Декември 2019
2282
Легендарният Антони Вит дирижира първия концерт на Софийската филхармония през 2020 г.

Антони Вит излиза на 9 януари, на сцената на зала "България", за първия концерт на Софийската филхармония през 2020 г. Легендарният диригент е подбрал шедьоври от полската класическа музика. Това са увертюра към операта "Халка" от Станислав Монюшко, "Станислав и Анна Освиенцимови" от Мечислав Карлович, "Крешани" от Войчех Килар и "Стабат Матер" от Карол Шимановски. Солисти са Ивона Хоса, Ева Марчинец и Ярослав Бренк.

Вит е роден на 7 февруари 1944 г. в Краков. Ученик е на Кшищоф Пендерецки, асистент на Херберт Фон Караян, дългогодишен директор и главен диригент на оркестъра на Полската телевизия и радио, артистичен директор на Варшавската филхармония. Номиниран е седем пъти за наградата "Грами" - за записите на произведения от Кшищоф Пендерецки и Карол Шимановски. Получава наградата през 2013 г. за записите на "Фонограми", Концерт за валдхорна, Партита, "Пробуждането на Яков" и "Анаксис" от Пендерецки.

Работил е с най-големите оркестри - Берлинската филхармония, Дрезденската държавна капела, Лондонския кралски филхармоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Би Би Си, Оркестъра при академия Санта Чечилия, Петербургската филхармония. Осъществил е поредица световни премиери, включително на произведения от Пендерецки и Килар. За изтъкната творческа дейност и популяризиране на полската музика в страната и чужбина, е удостоен с "Брилянтна диригентска палка".

Антони Вит има над 200 записа, сред които най-известен е "Алпийската симфония" на Рихард Щраус с Държавната капела на Ваймар.

Любопитна подробност е, че по специалност Антони Вит е юрист, но в един момент решава да смени професията си и разбира, че трябва да свърже живота си с музиката. Работи известно време с великия австрийски диригент Херберт фон Караян. За него си спомня: "Караян беше изключително трудолюбив, музикантите го уважаваха за това, че може да работи 10 часа подред. Като асистент на неговите симфонични концерти и оперни постановки, аз добих колосален опит".