Лотовете от 4-ти до 9-и на АМ „Хемус“ нямат разрешение за строеж

Не са започнали отчуждителните процедури по цялото трасе, но са преведени авансови суми за строеж

Новини
12:36 - 29 Октомври 2021
1326
Лотовете от 4-ти до 9-и на АМ „Хемус“ нямат разрешение за строеж

Няма разрешителни за строеж на лотовете от 4-ти до 9-и на АМ „Хемус“. Това е установила проверка на ГД „Национална полиция“. В същото време са превеждани авансово пари на фирми.

Това са част от нарушенията, установени при вчерашната акция в дружеството „Автомагистрали“. 

Заместник-директорът на Главна дирекция "Национална полиция" комисар Атанас Илков изнесе данни от проверката, която до момента е завършена. Въпреки това обаче продължава да тече и към този момент. Сигналът е получен в Регионалното министерство за нарушения при строежа на лотове от 1 до 9 на АМ "Хемус".

В крайна сметка е установено при проверката, че от лот 4 до лот 9 до момента няма издадени разрешителни за строеж и не са започнати отчуждителните процедури. 

В същото време Атанас Илков обясни, че проверката е установила, че на фирмите, които се занимават със строежа, са преведени авансово суми. Какви са сумите - за 27 километра на 4-и, 5-ти 6-ти лот са преведени 77 милиона лева авансово, за лот 5 авансово са преведени 91 милиона лева, за лот 6 - 101 милиона лева, а при лотове 7 и 8 и 9 няма започнати никакви строителни дейности, а са преведени авансово 92 милиона лв. В хода на проверката е установено, че единствено в 4-ти лот са започнали действията по отчуждаване на земи, през които трябва да мине АМ "Хемус". До момента има разпитани над 150 човека, които са собственици и част от собствениците на земите, през които трябва да мине магистралата. 

Вътрешният министър Бойко Рашков уточни, че има установени десетки документи с невярно съдържание, които са издадени до момента около строежа на АМ "Хемус":

"За някои участъци от обекта магистрала "Хемус" никой не знае кой работи и за това има много сериозни причини. За първи път, може би, в историята на България имаме национален обект, който се изгражда - АМ "Хемус", и изграждането на части от този национален обект е с неизвестен извършител".

НАП също участва в проверката. Шефът на Агенцията Румен Спецов посочи, че инспекторите са указали съдействие в три основни направления – анализ на договорите, преглед на счетоводството, както и съпоставка на движението на парите от „Автомагистрали” към съответните фирми. Поради законови ограничения обаче Спецов не разкри подробности.

„Ролята на НАП е важна, защото целта ни е да проверим дали при изтичането на този обществен ресурс не са извършени данъчно-осигурителни нарушения и дали тези финансови операции не са нарушили фиска.

Накратко казано, проверяваме дали тези нарушения не са ощетили всеки българин”, добави шефът на НАП. Ще се проверяват всички фирми, свързани със строежа на тези лотове.

„Стартирането на нашите проучвания започна от Комисията „Манолова”. Регионалният министър завари една папка с въпроси и задачи поставени от тази Комисия. В хода на проучванията се натъкнахме на раздаване на пари през процедурен хаос, по закон, възприет през 2016 г. от НС. Някои хора са смятали, че могат да раздадат 1 милиард на фирми през този процедурен хаос.

Смятаме, че през 2020 г. не е имало необходимост да се раздадат 1 милиард лева на фирми, при положение, че предишните управляващи са знаели, че нямат разрешение за строеж на отсечките от 4 до 9 на „Хемус”, заяви регионалният министър Виолета Комитова.

„За участъците 4,5 6 – веднага се заехме да ускорим отчуждителните процедури. Най-тежко е състоянието на 7,8 и 9 лот – там начертаното трасе минава през слаби терени и свлачищни зони, минава през защитена зона от Натура 2000, както и през специален обект. Трасето трябва да бъде преместено. Върнахме се към изходна позиция. Чертаем ново трасе и започваме ново геоложко, геодезическо проучване”, обясни още Комитова.

„Защо са дадени пари за 4,5,6,7,8,9? Още нямаме отговор. Тези пари са раздадени от г-н Беличев, който твърди, че били застраховани със застрахователни полици.

В България няма застрахователна компания, която да издържи на това - да ни върне 1 милиард по застрахователни полици.

Считаме, че тези пари са подложени на огромен риск и не е имало нужда да бъдат раздавани през 2020 г. Открихме незаконни участъци на строежи”, посочи още тя.

Разследването коментира и вицепремиерът и министър на вътрешните работи Бойко Рашков. Той посочи, че властите не знаят коя е фирмата, която се е заела със строежа на участъците от „Хемус” и са получили авансови плащания. Рашков обясни още, че данните, с които полицията разполага, сочат, че са създадени десетки документи с невярно съдържание.