Магнитните полюси са се обръщали 183 пъти

Това се е случвало през последните 83 млн. години, казват от НАСА

20:06 - 04 Ноември 2022
Магнитните полюси са се обръщали 183 пъти

Според НАСА магнитните полюси на Земята са се обърнали 183 пъти през последните 83 милиона години и вероятно няколкостотин пъти през последните 160 милиона години - феномен, който е доста типичен за геоложката история на Земята.

Тектониката на плочите на Земята е започнала преди около 3,25 милиарда години според ново проучване, публикувано в научното списание PNAS. Изследователите са открили и най-старото доказателство за размяна на местата на северния и южния магнитни полюси на Земята.

Тези две открития сочат как такива геоложки промени са създали планета с по-благоприятна среда за появата на живот. Проучването е проведено в района на Пилбара Кратон в Западна Австралия от геолозите от Харвард Алек Бренер и Роджър Фу. Този регион съдържа една от най-старите и стабилни части на земната кора.

Използвайки иновативни методи, включително магнитометри, инструменти за размагнитване и квантов диамантен микроскоп, геолозите са успели да разберат как, кога и в каква посока се е движила кората, както и магнитното влияние, излъчвано от магнитните полюси на Земята.

Те установяват, че част от най-старата повърхност на Земята се движи със скорост от 6,1 сантиметра на година и 0,55 градуса на всеки милион години. Изследователите твърдят, че тектониката на плочите е най-логичното и убедително обяснение за скоростта и посоката на това движение.

„Има много работа, която предполага, че в началото на историята на Земята тектониката на плочите всъщност не е била доминиращият начин за освобождаване на вътрешната топлина на планетата, както е днес чрез изместване на плочите“, казва Алек Бренер.

Преди 3,2 милиарда години магнитното поле най-вероятно е било стабилно и достатъчно силно, за да попречи на слънчевите ветрове да разрушат земната атмосфера. Това дава представа за условията, при които са възникнали най-ранните форми на живот.

Последното проучване показва, че тектоничните движения са започнали сравнително рано в историята на Земята. Както и че най-ранните форми на живот на Земята са се развили при по-умерени условия.

В момента земната кора се състои от около 15 подвижни плочи, които образуват съвременните континенти и океани. В древни времена плочите се преместват, образувайки нови планини, континенти и скали.

Тъй като най-старите фрагменти от земната кора са във вътрешната мантия и никога не излизат на повърхността, за геолозите е трудно да разберат кога точно е започнала тектониката на плочите. Така никоя скала не е по-стара от 4 милиарда години и само 5 процента от всички скали на Земята са по-стари от 2,5 милиарда години.