Мами ли? ДАМТН проверява „Топлофикация“
Надзорната метрологична проверка на "Топлофикация София", която Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) започна на 24 януари, ще приключи до 2 март, след което резултатите от нея ще бъдат оповестени публично, съобщава БТА, позовавайки се на информация от агенцията.
Проверката е в рамките на утвърдения годишен график на агенцията. На 7 февруари в нея е постъпило писмо от омбудсмана с препоръки за извършването й, като от агенцията посочват, че то е изпратено две седмици след нейното започване.
В отговор до омбудсмана председателят на агенцията Евгени Симеонов уточнява, че проверките на дружеството се извършват всяка година, съгласно приет график на агенцията и резултатите от тях се оповестяват публично. Проверката следи за спазване на задълженията на дружеството по Закона за измерванията (ЗИ), заради използването при доставка на топлинна енергия средства за измерване (топломери и водомери), с цел осъществяване на търговски плащания.
Ежегодна проверка на "Топлофикация София" ЕАД е извършена и през първото тримесечие на 2022 г., като са проверени в 80 абонатни станции на местата на употреба 80 топломера и 78 водомера пред подгревателите за битова топла вода.
Средствата за измерване са проверени на външен оглед, за техническа изправност, правилна употреба и наличие на знаци от метрологичен контрол.
Установено е, че в седем абонатни станции от "Топлофикация София" ЕАД се използват седем топломера (8.75% от проверените) без знаци от метрологичен контрол. За констатираните нарушения на "Топлофикация София" ЕАД са съставени и връчени седем акта за установяване на административно нарушение и са връчени седем наказателни постановления.
От пресофиса на обществения защитник съобщиха на 9 февруари, че омбудсманът Диана Ковачева е поискала от председателя на Агенцията да бъде извършена надзорна метрологична проверка за спазване задълженията на "Топлофикация София" ЕАД по Закона за измерванията във връзка с използваните топломери и водомери в абонатните станции.
Поводът са множество жалби от битови клиенти на столичната топлофикация в сгради - етажна собственост, които се оплакват от високите сметки за потребление на топлинна енергия.
Хората посочват, че измерването и отчитането на потреблението на топлинна енергия за търговски цели се извършва по общи водомери и топломери в абонатните станции, които са собственост на топлопреносното предприятие, посочиха от пресофиса на омбудсмана.