Мариан Бачев уволни директора на Пазарджишкия театър Григор Антонов
Съпругът на актрисата Александра Василева е махнат заради финансови нарушения, на негово място е назначен Богдан Петканин
![Мариан Бачев уволни директора на Пазарджишкия театър Григор Антонов](https://lupa.bg/f/news/b/336/d915b74ae4d5ce9b8245da8c284cc91a.jpeg)
Директорът на Драматично-кукления театър “Константин Величков” в Пазарджик Григор Антонов е бил уволнен дисциплинарно от министъра на културата Мариан Бачев заради сериозни финансови нарушения. Одитен доклад на АДФИ е разкрил злоупотреби с над 4,2 млн. лева чрез договори за разпространение на билети без обществени поръчки. Установени са фиктивно отчетени представления и нерегламентирана субсидия от 147 777 лева, а прокуратурата води разследване по случая. За временен директор е назначен режисьорът Богдан Петканин.
Мащабна проверка на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) е разкрила сериозни нарушения в управлението на Пазарджишкия театър през периода 2022-2023 г. Одиторите са установили множество договори, сключени в нарушение на Закона за обществените поръчки, като най-значителните са свързани с разпространението и продажбата на билети.
Мариан Бачев не се поколеба и уволни директора на Пазарджишкия театър
Финансовата инспекция е идентифицирала разходи за външни услуги в размер на над 2 милиона лева за 2022 година и близо 2,4 милиона лева за 2023 г., което представлява приблизително 90% от всички разходи за външни услуги на театъра.
Особено притеснителен е фактът, че над 4,2 милиона лева са били насочени към само три юридически лица – “Театър Мелпомена” ЕООД, “Театър Алвина” ООД и “Ажур Пико” ЕООД, без провеждане на задължителните обществени поръчки.
Като директор Григор Антонов е извършил множество финансови нарушения
Проверката е разкрила и схема за фиктивно отчитане на представления, които реално не са се състояли. При съпоставка на данните между ДКТ “Константин Величков” и Сцена “Сълза и смях” са открити сериозни несъответствия. Театърът е декларирал провеждането на три представления дневно, когато реално са се състояли само две, като по този начин неправомерно е получил субсидия в размер на 147 777 лева.
Григор Антонов завършва театрална режисура в класа на проф. Иван Добчев в НАТФИЗ през 2004 г., когато се дипломира със спектакъла си „БИФЕМ“ в Сатиричния театър. Поставял е още няколко постановки като „Чичовци“, „Вампир“ и „Фантомни болки“, както и много други и има солиден опит като режисьор. Номиниран е за „Аскеер“ през 2017 г. за режисура за постановката си „Вуйчо Ваньо“ в общинския театър „Възраждане“. Син е на бившия шеф на баретите и екс директор на Националната служба за сигурност Арлин Антонов. Женен е за известната актриса от Народния театър Александра Василева.
Режисьорът Богдан Петканин временно ще ръководи Драматично-кукления театър “Константин Величков” в Пазарджик
Назначеният временен директор Богдан Петканин има солиден опит в театралната режисура. Роден е в руския град Курск, възпитаник на НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов” със специалност “Театрална режисура” при проф. Димитрина Гюрова. В професионалната си кариера е реализирал множество успешни театрални проекти и има предишен опит като временно изпълняващ длъжността директор в Бургаския драматичен театър “Адриана Будевска”.
Районната прокуратура в Пазарджик продължава разследването на случая, което вече е в своя четвърти месец. Документацията по разследването обхваща пет тома материали, като последните документи са постъпили на 24 януари. Част от материалите са били препратени към Окръжна прокуратура-Пазарджик, която впоследствие ги е върнала обратно към Районната прокуратура за продължаване на разследването.
В хода на разследването, собствениците на продуцентските фирми, с които театърът е работил, са били призовани за разпит в отдел Икономическа полиция. Според неофициална информация, финансовите нарушения, за които бившият директор Григор Антонов носи отговорност, надхвърлят шестцифрена сума.
Одитният доклад разкрива и липса на прозрачност в документацията – няма информация за обема на извършената работа или разходите на разпространителите, както и липсват доказателства за действителния брой и стойност на продадените билети. Установено е също, че част от фактурите надвишават договорените максимални стойности, а разходите на театъра значително надхвърлят приходите от продадени билети, което според одиторите е ясен индикатор за злоупотреба с бюджетни средства.