Мария Бакалова vs Рамбо: Как да паднат визите за САЩ?

Иван и Андрей избрали номинираната за "Оскар" актриса, която се снима във филми срещу Тръмп, за наш лобист във Вашингтон

Политика
11:25 - 07 Февруари 2025
2883
Мария Бакалова vs Рамбо: Как да паднат визите за САЩ?

Продуцентите Иван Христов и Андрей Арнаудов са избрали Мария Бакалова за лице на кампанията на Външно министерство за отпадане на американските визи за българи. "Не ти трябва "Оскар", за да получиш виза за САЩ", казва Бакалова във видеото, препратка към номинацията ѝ за престижното отличие през 2021 г. в категория "Най-добра актриса в поддържаща роля". Най-известната българска актриса в Холивуд Мария Бакалова обаче стана обект на грозни нападки заради помощта за родината си.

И макар новината, че Бакалова става лице на информационната кампания, да е от преди месец и половина бурята избухна сега, след като външният министър Георг Георгиев се снима с актрисата и й благодари, че се е съгласила да стане български лобист в САЩ и да помогне за падане на визите.

Вълна от критики се изля върху първия ни дипломат, като той беше обвинен от различни кръгове, че изборът му е неуместен и че е доста недипломатично и неуместно Мария Бакалова, която се снима в два филма, осмиващи сегашния президент на САЩ Доналд Тръмп, да лобира във Вашингтон за падане на американските визи.

В хора срещу изявата на Георг Георгиев с Мария Бакалова и нейния избор се включиха активно бившият конституционен съдия Георги Марков, журналистът Явор Дачков и бившият говорител на Министерство на отбраната, изявяващ се като патриот и писател Александър Урумов.

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов също се ядоса на Георгиев и предложи Силвестър Сталоун, известен с ролята си на екшън героя Рамбо, да се включи в кампанията, която да подпомогне отпадането на визи за българи в САЩ.

Бойко Борисов и Силвестър Сталоун показват мускули


"Доколкото ме информира министърът по темата, с тази фирма на Иван и Aндрей по време на служебното правителство са сключили договор за кампанията, която да допринесе за това, което, помните, Тръмп обеща, като бях там, че България ще получи правото, като всички други европейски държави, да пътуват българите без визи", коментира Борисов.

"Примерно, аз го посъветвах Силвестър Сталоун да учaствa в тази кaмпания", каза Борисов, като припомни, че именно екшън героят е заявил в постове в социалната мрежа, че в България "дори и при вълците има интернет".

Борисов се надява сега, след като сме приети в Шенген, че и по темата с визите ще се разберем с американското правителство.

Бакалова като Ивана Тръмп в „Стажантът“

В „Борат 2“ Бакалова прави фалшиво интервю с Руди Джулиани, някогашен адвокат на Тръмп, което предизвика много полемики. Филмът осмива привържениците на сегашния президент и създаде проблеми на самия Джулиани.

Мария Бакалова и Руди Джулиани в „Борат 2“

Миналата година пък бе пуснат „Стажантът“, където Мария Бакалова изпълнява ролята на Ивана Тръмп, първата съпруга на президента. 

Тръмп изригна срещу филма и го нарече "евтин, политически некоректен, клеветнически. Много е тъжно, че тези човешки отпадъци, които участваха в това, надявам се неуспешно начинание, могат да правят, каквото искат...”

Георг Георгиев благодари на Мария Бакалова

„Благодаря на Мария Бакалова, че стана лице на кампанията на Министерство на външните работи, с която целим да намалим до под 3 процента отказаните на наши сънародници визи за Америка", написа Георг Георгиев в профила си във фейсбук. "Във важен момент Мария застава зад общо усилие на институциите и обществото, за да успеем да реализираме възможно най-скоро този приоритет - България да бъде включена в Програмата за безвизово пътуване", добави той.

Министърът на външните работи Георг Георгиев се срещна с актрисата Мария Бакалова и ѝ благодари, че застана зад каузата на кампанията на МВнР Viza Academy и стана нейно лице, съобщиха официално от ведомството.

Целта на кампанията Viza Academy е да стимулира българите да кандидатстват за визи за САЩ, като им помага с информация за процеса по подаване на документи, така че отказите да намалеят. Отвъд рекламните клипове, в основата е онлайн платформа със съвети за типовете визи, провеждането на интервю в американското посолство, необходимите документи, цени, времетраене на процедурата и други. 

Логиката на кампанията е, че колкото повече хора кандидатстват по правилния начин и бъдат одобрени за визи за САЩ, толкова повече ще падне процентът на отказ и така България ще успее да влезе в програмата за безвизово пътуване.

"Почти 94% от кандидатстващите за туристическа виза за САЩ българи получават одобрение. Ако успеем да повишим този процент още малко, съвсем скоро ще можем да посещаваме САЩ като туристи без виза", се посочва на сайта на Viza Academy.

Кампанията има за цел да намали до под 3% на отказаните на българи визи за Америка.

Кампанията на Външно министерство всъщност стартира през декември м.г. по време на служебното правителство на Димитър Главчев, когато външен министър беше Иван Кондов.

Кампанията Viza Academy е по инициатива на Министерството на външните работи, което през септември 2024 г. обяви обществена поръчка на стойност 333,3 хил. лв. Тя включва изработване и изпълнение на цялостна комуникационна стратегия и кампания във всички медийни канали относно начините, по които българските граждани следва да кандидатстват за визи за САЩ.

Основната таргет аудитория на кампанията е хора до 40 години, както и заинтересовани страни, които имат отношение към процеса и условията за кандидатстване за визи за САЩ, представители на български общности и кандидатстващи за визи от чужбина.

Оферти подадоха две дружества – комуникационната агенция „АПРА“ и компанията „Междинна станция“, собственост на продуцентите Андрей Арнаудов и Иван Христов, която през последната година предлага услуги за пълно комуникационно обслужване. Общата оценка на комисията, съставена от пет души, избра за изпълнител на поръчката „Междинна станция“ с общо 93.8 точки от 100, спрямо 55.9 от 100 за „АПРА“.

Кампанията и информационната платформа Viza Academy бяха лансирани в средата на декември, като резултатите от нея ще станат ясни догодина. Обикновено в края на всяка година Държавният департамент на САЩ публикува официални данни за процента отказани визи за всяка държава, според който се определят новите членки на програмата за безвизов режим. Самата информационна кампания е била съгласувана с американското посолство в София и с администрацията на предишния американски президент демократа Джо Байдън. Но за президент бе избран републиканецът Доналд Тръмп.