Масова стачка блокира градския транспорт!
Спряха протестно 26 линии в София
Около 150 шофьори и сервизни работници от гараж "Земляне" на столичния автотранспорт излязоха на протест рано тази сутрин преди началото на работния ден.
Те настояват за преговори с ръководството на дружеството за сключване на нов колективен трудов договор.
"Не искаме извънреден труд" и "Вашата безопасност е наша отговорност" гласят надписи от плакатите на протестиращите.
Автобуси от 26 линии на столичния градски транспорт са блокирани в гаража.
Това са около 1/3 от линиите на София, обслужвани от гараж "Земляне", уточни за БНР Александър Шопов, председател на Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ.
КТД изтече на 17 декември. В момента няма действащ, обясни той и определи като недопустими заплахите на ръководството на дружеството към работници, отправяни във връзка с протеста.
"Изпълнителният директор се крие. Ако днес не се появи и не започне моментално преговори по същество, ще започнем подписка за ефективна стачка. Ще организираме масова стачка на целия градски транспорт, ако се наложи", заяви Шопов.
"Хората са с по 30-40 часа извънреден труд за месец. Новата бонусна система допринася за това заплатите да бъдат на по-добро ниво, но КТД подобрява условията на труд."
Около 40% от работещите в градския транспорт на столицата са в пенсионна или предпенсионна възраст, а към този момент липсват около 300 водачи, посочи още Александър Шопов.
Според общинския съветник Ваня Григорова напрежението е между две синдикални организации, а проблемът не е между синдикат и работодател. Тя призовава да спре "тази братоубийствена война", за да може работниците да получат по-добри придобивки и финални договорки по КТД.
В компанията столичен автотранспорт се създава изкуствено напрежение. Протестът е провокиран от това, че синдикалната организация, организатор на протеста, иска да препятства участието в колективното договаряне на Съюза на транспортните синдикати в България, смята Екатерина Йорданова, общински съветник и почетен председател на Съюза на транспортните синдикати в България. В момента никой от работещите не е заплашен да остане без заплата или социални придобивки, изтъква тя.