Матурите за 10-и клас остават
Националното външно оценяване в 10-и клас няма да бъде отменено и включеният учебен материал в изпитите няма да бъде съкратен, тъй като няма основание. Това посочват в своя позиция от образователното министерство.
„Образователният процес не беше прекъсван, а броят на реално взетите учебни часове дори е по-голям от предишни години, когато имаше грипни ваканции и екскурзии. Макар и обучението от разстояние в електронна среда да не може да замести изцяло присъствените занятия, бяха създадени условия учениците да придобият необходимите знания и ключови компетентности”, подчертават от там и допълват, че такова е и масовото мнение на преподавателите.
Съюзът на работодателите в системата на народната просвета също настоява да не се правят никакви промени в образователния процес до края на учебната година.
От образователното министерство посочват още, че провеждането на национално външно оценяване в края на 10-и клас е задължително според Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Отлагането му за определена учебна година може да стане само с решение на Народното събрание, както се случи през миналата учебна 2019-2020 г. В настоящата ситуация обаче това не е възможно, защото няма действащ парламент.
В позицията си от МОН допълват, че образованието до 16 години, (в общия случай до 10-и клас) е задължително по Конституция. „Националното външно оценяване в неговия край измерва придобитите умения в рамките на целия първи гимназиален етап. Ето защо евентуалните пропуски през определена учебна година не са решаващи за успеха на изпитите. С резултатите от НВО учениците от обединените училища кандидатстват за местата от допълнителния план-прием за продължаване на образованието си във втори гимназиален етап”, пишат още от МОН.
Резултати са и индикатор, чрез който се измерват придобитите компетентности, установят се пропуските на учениците и необходимостта от компенсиране чрез консултации, допълнително обучение и др.
Както и останалите външни оценявания, това в 10-и клас има голямо значение за разработването и прилагането на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието на ниво паралелка, училище, регион, държава. То е ключово и за останалите образователни системи и измервано през международните изследвания.
В позицията се припомня, че форматът на изпитите е заложен в държавния образователен стандарт за оценяването на резултатите от обучението на учениците през 2016 г. А още преди началото на настоящата учебна година, с цел прозрачност и предвидимост, моделите на НВО бяха оповестени на сайта на МОН.